CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192018158
CoDAS
Artigo Original

Aplicação da Escala RDLS para caracterização do perfil da linguagem oral de crianças usuárias de implante coclear

Application of RDLS scale to characterize oral language profiles in children using cochlear implant

Mariana dos Santos Pedrett, Maria Beatriz Pedrett Costa

Downloads: 0
Views: 972

Resumo

Objetivo: Analisar e caracterizar a linguagem oral de um grupo de crianças, participantes de um programa de reabilitação auditiva, usuárias de implante coclear (IC) há, no mínimo, cinco anos, com base nas habilidades de linguagem receptiva e expressiva, mensuradas por meio da Escala de Compreensão Verbal da RDLS.

Método: Estudo prospectivo transversal, no qual foram avaliadas seis crianças, com idade entre 8 e 11 anos, surdez profunda sensorioneural bilateral, cuja média de tempo de uso de IC foi de, no mínimo, cinco anos. Utilizou-se como instrumento a Escala RDLS, uma versão brasileira da escala americana conhecida como Reynell Developmental Language Scales (RDLS). É composto das Escalas de Compreensão e de Expressão, além das Subescalas Estrutura, Vocabulário e Conteúdo.

Resultados: As habilidades de nomeação apresentaram-se evidentemente melhores em comparação às habilidades que envolveram funções pragmáticas de linguagem, demonstradas nas Subescalas de Conteúdo e Estrutura, como a descrição de uma figura com elaboração de sentenças mais longas ou a organização sintática comparada à identificação de objetos, palavras e figuras.

Conclusão: Não houve discrepâncias significativas entre a Escala de Compreensão em relação à Escala de Expressão Verbal, no entanto nota-se que, em estruturas mais complexas, como reconhecimento de frases, os desempenhos foram mais baixos do que no reconhecimento de palavras. Tais resultados implicam possíveis implementações de programas educacionais e de reabilitação para crianças com IC.

Palavras-chave

Audição; Implante Coclear; Reabilitação; Linguagem; Surdez

Abstract

Purpose: Analyze and characterize the oral language of a group of children participating in an auditory rehabilitation program, with at least five years of dispositive use, based on skills of receptive and expressive language measured trough the verbal comprehension RDLS scale.

Methods: Transversal and prospective study, evaluating 6 children with age between 8 and 11 years old, all with neurosensory bilateral severe deafness, average time of cochlear implant use of at least 5 years. The evaluation was performed using the RDLS scale, a Brazilian variant of the American scale known as Reynell Developmental Language Scales (RDLS). It consists of the comprehension scale, expression scale, in addition to sub-scales: structure, vocabulary and content.

Results: The naming skills were significantly better when compared to abilities involving pragmatic language functions, demonstrated by the sub-scales of content and structure, like the description of a figure and construction of longer sentences or syntactic organization compared to objects, words and figures identification.

Conclusion: There were no significant differences between the Comprehension and Expression scales; however, we noted that the performances in more complex structures, like sentences recognition, were inferior to their word recognition performances. These results imply possible implementation of educational and rehabilitation programs for children using cochlear implant. 

Keywords

Hearing; Cochlear Implantation; Rehabilitation; Language; Deafness

Referências

Tefili D, Barrault GFG, Ferreira AA, Cordioli JA, Lettnin DV. Implantes cocleares: aspectos tecnológicos e papel socioeconômico. Rev Bras Eng Bioméd. 2013;29(4):414-33. http://dx.doi.org/10.4322/rbeb.2013.039.

Tanamati LF, Costa OA, Bevilacqua MC. Long-term results by using cochlear implants on children: systematic review. Arq Int Otorrinolaringol. 2011;15(3):365-75. http://dx.doi.org/10.1590/S1809-48722011000300016.

Barbosa MHM, Felix F, Ribeiro MG, Tomita S, Pinheiro C, Baptista MM. Profile of patients assessed for cochlear implants. Rev Bras Otorrinolaringol. 2014;80(4):305-10. PMid:25183180.

Russell JL, Pine HS, Young DL. Pediatric cochlear implantation: expanding applications and outcomes. Pediatr Clin North Am. 2013;60(4):841-63. http://dx.doi.org/10.1016/j.pcl.2013.04.008. PMid:23905823.

May-Mederake B, Shehata-Dieler W. A case study assessing the auditory and speech development of four children implanted with cochlear implants by the chronological age of 12 months. Case Rep Otolaryngol. 2013;2013:359218. http://dx.doi.org/10.1155/2013/359218. PMid:23509653.

Ramos D, Jorge JX, Teixeira A, Ribeiro C, Paiva A. Desenvolvimento da linguagem em crianças com implante coclear: terá o gênero alguma influência? Rev CEFAC. 2015;17(2):535-41. http://dx.doi.org/10.1590/1982- 021620155214.

Pedrett MS, Moreira SC. Profile of cochlear implant users of the city of Manaus. Int Arch Otorhinolaryngol. 2012;16(4):452-9.

Levine D, Strother-Garcia K, Golinkoff RM, Hirsh-Pasek K. Language development in the first year of life: what deaf children might be missing before cochlear implantation. Otol Neurotol. 2016;37(2):56-62. http:// dx.doi.org/10.1097/MAO.0000000000000908. PMid:26756156.

Dillon CM, Jong K, Pisoni DB. Phonological awareness, reading skills, and vocabulary knowledge in children who use cochlear implants. J Deaf Stud Deaf Educ. 2012;17(2):205-26. http://dx.doi.org/10.1093/deafed/ enr043. PMid:22057983.

Danieli F, Bevilacqua MC. Speech recognition in children with cochlear implants using two different speech processors. Audiol Commun Res. 2013;18(1):17-23. http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312013000100005.

Stuchi RF, Nascimento LT, Bevilacqua MC, Brito RV No. Linguagem oral de crianças com cinco anos de uso do implante coclear. Pró-Fono R. Atual. Cient. 2007;19(2):167-76. http://dx.doi.org/10.1590/S0104- 56872007000200005.

Young GA, Killen DH. Receptive and expressive language skills of children with five years of experience using a cochlear implant. Ann Otol Rhinol Laryngol. 2002;111(9):802-10. http://dx.doi.org/10.1177/000348940211100908. PMid:12296335.

Fortunato-Queiroz CAU, Bevilacqua MC, Costa MPR. Comparative of verbal language analysis of listeners children and deaf children with cochlear implant. Rev CEFAC. 2009;11(4):662-72. http://dx.doi.org/10.1590/ S1516-18462009000800015.

Fortunato-Queiroz CAU. Reynell Developmental Language Scales (RDLS): um estudo longitudinal em crianças usuárias de implante coclear [tese]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos; 2007.

Golfeto RM. Compreensão e produção de fala em crianças com deficiência auditiva pré-lingual usuárias de implante coclear [tese]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos; 2010.

Pinto MM, Raimundo JC, Samelli AG, Carvalho ACM, Matas CG, Ferrari GMS, et al. Idade no diagnóstico e no início da intervenção de crianças deficientes auditivas em um serviço público de saúde auditiva brasileiro. Arq Int Otorrinolaringol. 2012;16(1):44-9. http://dx.doi.org/10.7162/ S1809-48722012000100006. Pedrett et al. CoDAS 2019;31(5):e20180158 DOI: 10.1590/2317-1782/20192018158 7/7

Sobreira ACO, Capo BM, Santos TS, Gil D. Desenvolvimento de fala e linguagem na deficiência auditiva: relato de dois casos. Rev CEFAC. 2015;17(1):308-17. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620152314.

Boons T, Brokx JP, Dhooge I, Frijns JH, Peeraer L, Vermeulen A, et al. Predictors of spoken language development following pediatric cochlear implantation. Ear Hear. 2012;33(5):617-39. http://dx.doi.org/10.1097/ AUD.0b013e3182503e47. PMid:22555184.

Leigh J, Dettman S, Dowell R, Briggs R. Communication development in children who receive a cochlear implant by 12 months of age. Otol Neurotol. 2013;34(3):443-50. http://dx.doi.org/10.1097/MAO.0b013e3182814d2c. PMid:23442570.

Alves M, Ramos D, Alves H, Martins JH, Silva L, Ribeiro C. Desenvolvimento da linguagem em crianças com implante coclear e influência da idade de implantação. Rev Port Otorrinolaringol e Cir Cérvico-Facial. 2013;51(2):81-6. 

Monteiro CG, Cordeiro AAA, Silva HJ, Queiroga BAM. O desenvolvimento da linguagem da criança após o implante coclear: uma revisão de literatura. CoDAS. 2016;28(3):319-25. http://dx.doi.org/10.1590/2317- 1782/20162015151. PMid:27462733.


Submetido em:
12/08/2018

Aceito em:
08/01/2019

5dbe15a70e88254062ce51ae codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections