CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192018255
CoDAS
Revisão Sistemática

Influence of phonological processing on poor school performance: systematic literature review

Influência do processamento fonológico no mau desempenho escolar: revisão sistemática de literatura

Ariane Souza Pena Schoenel; Andrezza Gonzalez Escarce; Laisa Lima Araújo; Stela Maris Aguiar Lemos

Downloads: 5
Views: 885

Abstract

Purpose: To carry out a systematic review of scientific productions that dealt with the topic of phonological processing in relation to the influence of poor academic performance, as well as its interference in the development of reading and writing. Research strategy: Articles published until August 2017 were searched in electronic databases. After elaborating the guiding question of the study: “What is the influence of phonological processing on poor school performance and its relation in the development of reading and writing?”, we collected and selected the reports using descriptors, gathered in a single search equation, according to three thematic axes: phonological processing, learning and poor school performance. Selection criteria: Original researches with an evaluation of at least two phonological processing skills were included. Articles that had no relationship between phonological processing skills and school performance were excluded. Data analysis: The titles and abstracts were read by two speech-language pathologists, separately. The results were compared and the divergences found decided by a third researcher speech therapist, also responsible for the study. The articles included were read in full and data extraction was performed to analyze the methodology and the main results. Results: 982 potentially relevant studies were selected. After using the evidence matrices, 38 scientific productions were included for detailed analysis. Conclusion: The study of scientific productions revealed that the alteration in phonological processing skills presented a relation with poor academic performance and, together with the schooling phase, directly influenced reading and writing skills

Keywords

Language; Learning Disorders; Developmental Reading; Underachievement; School Performance

Resumo

Objetivo: Realizar revisão sistemática de produções científicas que abordaram o tema processamento fonológico quanto à influência no mau desempenho escolar, bem como sua interferência no desenvolvimento de leitura e escrita. Estratégia de pesquisa: Foram pesquisados, em bases de dados eletrônicos, artigos publicados até agosto de 2017. Após elaboração da pergunta norteadora do estudo: “Qual a influência do processamento fonológico no mau desempenho escolar e sua relação no desenvolvimento de leitura e escrita?”, foram realizados levantamento e seleção dos relatos utilizando descritores, reunidos em uma única equação de busca, de acordo com três eixos temáticos: processamento fonológico, aprendizagem e mau desempenho escolar. Critérios de seleção: Foram incluídas pesquisas originais com avaliação de no mínimo duas habilidades do processamento fonológico. Foram excluídos os artigos que não apresentavam relação entre as habilidades do processamento fonológico e desempenho escolar. Análise dos dados: Foi realizada a leitura dos títulos e resumos por duas profissionais fonoaudiólogas, separadamente. Os resultados foram comparados e as divergências encontradas, decididas por uma terceira pesquisadora fonoaudióloga, também responsável pelo estudo. Os artigos incluídos foram lidos na íntegra e realizada a extração de dados para análise da metodologia e dos principais resultados. Resultados: Foram selecionados 982 estudos potencialmente relevantes. Após a utilização das matrizes de evidência, 38 produções científicas foram incluídas para análise detalhada. Conclusão: O estudo das produções científicas revelou que a alteração em habilidades do processamento fonológico apresentou relação com o mau desempenho escolar e, associada à fase de escolarização, houve influência direta nas competências de leitura e escrita

Palavras-chave

Linguagem; Transtornos de Aprendizagem; Leitura; Transtorno do Desenvolvimento da Leitura; Baixo Rendimento Escolar; Desempenho Escola

Referências

1 Andrade OVC, Andrade A, Estêvão P, Capellini SA. Caracterização do Perfil Cognitivo-Linguístico de Escolares com Dificuldades de Leitura e Escrita. Psicol Reflex Crit. 2014;27 (2):358-367. https://doi.org/10.1590/1678-7153.201427217. [ Links ]

2 Siqueira CM, Gurgel-Giannetti J. Mau desempenho escolar: uma visão atual. Rev Assoc Med Bras. 2011jan-fev;57(1):78-87. https://doi.org/10.1590/S0104-42302011000100021. [ Links ]

3 Capellini SA, Conrado TLBC. Desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem de ensino particular em habilidade fonológica, nomeação rápida, leitura e escrita. Rev CEFAC. 2009 mar;11(2):183-193. https://doi.org/10.1590/S1516-18462009005000002. [ Links ]

4 Tenório SMPCP, Ávila CRB. Processamento fonológico e desempenho escolar nas séries iniciais do ensino fundamental. Rev CEFAC 2012 jan-fev;14(1):30-38. https://doi.org/10.1590/S1516-18462011005000099. [ Links ]

5 Pedrosa BAC, Dourado JS, Lemos SMA. Desenvolvimento lexical, alterações fonoaudiológicas e desempenho escolar: revisão de literatura. Rev CEFAC set-out;17(5):1633-1642. https://doi.org/10.1590/1982-0216201517519913. [ Links ]

6 Silva B, Luz T, Mousinho R. A eficácia das oficinas de estimulação em um modelo de resposta à intervenção. Rev Psicopedagog.2012;29(88):15-24. [ Links ]

7 Calero MD, Carles R, Mata S, Navarro E. Diferencias en habilidades y conducta entre grupos de preescolares de alto y bajo rendimiento escolar. RELIEV. 2010, 16 ( 2): 1-17. [ Links ]

8 Berwanger O, Suzumura EA, Buehler AM, Oliveira JB. Como avaliar criticamente revisões sistemáticas e metanálises. Rev Bras Ter Intensiva. 2007;19(4):475-80. https://doi.org/10.1590/S0103-507X2007000400012. [ Links ]

9 Braga M, Melo M. Como fazer uma revisão baseada na evidência. Rev Port Clin Geral. 2009; 25 (6): 660-6. DOI: 10.32385/rpmgf.v25i6.10691 [ Links ]

10 Moher D, Shamseer L, Clarke M, Ghersi D, Liberati A, Petticrew M et al. Reprint-preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Physical Therapy. 2009; 89(9): 873-880. PMid: 19723669. DOI: 10.1016/j.jclinepi.2009.06.005. [ Links ]

11 Pereira AL, Bachion MM. Atualidades em revisão sistemática de literatura, critérios de força e grau de recomendação de evidência. Rev Gaucha Enferm. 2006; 27(4): 491-8. [ Links ]

12 Zina LG, Moimaz SAS. Odontologia baseada em evidência: etapas e métodos de uma revisão sistemática. Arq Odontol. 2012;48(3):188-99. [ Links ]

13 Sampieri HR. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso; 2013. [ Links ]

14 Malta M, Cardoso LO, Bastos FI, Magnanini MMF, Silva CMFP. Iniciativa STROBE: subsídios para a comunicação de estudos observacionais. Rev. Saud Public. 2010;44(3):559-65. https://doi.org/10.1590/S0034-89102010000300021. [ Links ]

15 Choi D, Hatcher RC, Dulong-Langley S, Liu X, Bray MA, Courville T et al. What Do Phonological Processing Errors Tell about Students' Skills in Reading, Writing, and Oral Language? J Psycho Asses. 2016 oct;35 (1-2):24-46. https://doi.org/10.1177/0734282916669018. [ Links ]

16 Michelle YK, Sylvia EL, Sarah MD. Reading performance is predicted by more than phonological processing. Front Psychol. 2014;5(960):1-7. PMid: 25285081. DOI: 10.3389/fpsyg.2014.00960. [ Links ]

17 Soulef B, Akira U. Investigation of basic cognitive predictors of reading and spelling abilities in Tunisian third-grade primary school children. Brain Dev. 2015; 37(6):579-591. https://doi.org/10.1016/j.braindev.2014.09.010. [ Links ]

18 Park H, Lombardino LJ. Relationships among cognitive deficits and component skills of reading in younger and older students with developmental dyslexia. Res Dev Disabil. 2013 sept; 34(9):2946-2958. PMid: 23816630. DOI: 10.1016/j.ridd.2013.06.002. [ Links ]

19 Justi CNG, Roazzi A. A contribuição de variáveis cognitivas para a leitura e a escrita no português brasileiro. Psicol Reflex Crit. 2012; 25(3):605-614. https://doi.org/10.1590/S0102-79722012000300021. [ Links ]

20 Smedt BD, Taylor J, Archibald L, Ansari D. How is phonological processing related to individual differences in children's arithmetic skills? Dev Sci. 2010 may;13(3):508-520. PMid: 20443971. DOI: 10.1111/j.1467-7687.2009.00897.x. [ Links ]

21 Smythe I, Everatt J, Al-Menaye N, He X, Capellini S, Gyarmathy E, et al. Predictors of word-level literacy amongst Grade 3 children in five diverse languages. Dyslexia. 2008 aug; 14(3):170-87. PMid: 18697190. DOI: 10.1002/dys.369. [ Links ]

22 Mota MMPE, Anibal L, Lima S. A morfologia derivacional contribui para a leitura e escrita no português? Psicol Reflex Crit. 2008;21(2): 311-318. https://doi.org/10.1590/S0102-79722008000200017 [ Links ]

23 Catherine C, Jack D. Rapid Naming and Phonological Processing as Predictors of Reading and Spelling. Contemp School Psychol. 2008; 13(7):7-18. DOI: 10.1007/BF03340938. [ Links ]

24 Savage R, Frederickson N. Evidence of a highly specific relationship between rapid automatic naming of digits and text-reading speed. Brain Lang. 2005 may; 93(2): 152-159. PMid: 15781303. DOI: 10.1016/j.bandl.2004.09.005. [ Links ]

25 Capovilla AGS, Capovilla FC, Suiter I. Processamento cognitivo em crianças com e sem dificuldades de leitura. Psicol Est. 2004; 9(3):449-458. https://doi.org/10.1590/S1413-73722004000300013. [ Links ]

26 Compton DL, Fries JC, Olson RK. Are RAN and phonological awareness-deficits additive in children with reading disabilities? Dyslexia. 2001 jul-sep;7(3):125-149. PMid: 11765981. DOI: 10.1002/dys.198. [ Links ]

27 Slot EM, Viersen SV, Bree EH, Kroesbergen EH. Shared and Unique Risk Factors Underlying Mathematical Disability and Reading and Spelling Disability. Front Psychol. 2016 jun; 7(803):1-12. PMid: 27375508. PMCID: PMC4901067. DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00803. [ Links ]

28 Loucas T, Baird G, Simonoff E, Slonims V. Phonological processing in children with specific language impairment with and without reading difficulties. Int J Lang Commun Disord. 2016 sept-oct; 5(51); 588-581. PMid: 26992032. DOI: 10.1111/1460-6984.12225. [ Links ]

29 Hakvoort B, Bree ED, Leij AVD, Maassen B, Setten EV, Maurits N, Zuijen TL. The Role of Categorical Speech Perception and Phonological Processing in Familial Risk Children With and Without Dyslexia. J Spe Lang Hear Res. 2016 dez; (59):1460-1448. PMid: 27942706. DOI: 10.1044/2016_JSLHR-L-15-0306. [ Links ]

30 Barbosa T, Rodrigues CC, Toledo-Piza CM, Navas ALGP, Bueno OFA. Perfil de linguagem e funções cognitivas em crianças com dislexia falantes do Português Brasileiro. CoDAS [Internet]. 2015; 27(6): 565-574. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20152015043. [ Links ]

31 De Groot BJ, Van den Bos KP, Minnaert AE. Rapid Naming and Phonemic Awareness in Children With or Without Reading Disabilities and/or ADHD. J Learn Disabil. 2017 oct;50(2):168-179. PMid: 26475322. DOI: 10.1177/0022219415609186. [ Links ]

32 Moura O, Moreno J, Pereira M, Simões MR. Developmental Dyslexia and Phonological Processing in European Portuguese Orthography. Dyslexia. 2015; 21:60-79. [ Links ]

33 McArthur G, Castles A. Phonological Processing Deficits in Specific Reading Disability and Specific Language Impairment: Same or Different? J Res Rea. 2013 aug; 3(36):280-302. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2011.01503.x [ Links ]

34 Zamo RS, Salles JF. Perfil Neuropsicológico no Neupsilin-Inf de Crianças com Dificuldades de Leitura. Psico, 2013 jul; 2(44):204-214. [ Links ]

35 Vandewalle E, Boets B, Ghesquière P, Zink I. Development of phonological processing skills in children with specific language impairment with and without literacy delay: a 3-year longitudinal study. J Spe Lang Hea Res. 2012 aug; 55(4):1053-67. PMid: 22232409. DOI: 10.1044/1092-4388(2011/10-0308). [ Links ]

36 Jason LA, Rachel GA, Martha JD, Teresa IA, Jeffrey MW, Zhou Z. What factors place children with speech sound disorders at risk for reading problems? Am J Speech Lang Pathol. 2011 may; 20(2):146-60. PMid: 21478282. DOI: 10.1044/1058-0360(2011/10-0053). [ Links ]

37 Zeguers MH, Snellings P, Tijms J, Weeda WD, Tamboer P, Bexkens A et al. Specifying theories of developmental dyslexia: a diffusion model analysis of word recognition. Dev Sci. 2011 nov;14(6):1340-54. PMid: 22010894. DOI: 10.1111/j.1467-7687.2011.01091.x. [ Links ]

38 Hiroko T, Jessica MB, Charles H, Leanne MS, Shelli RK, Susan WG et al. The brain basis of the phonological deficit in dyslexia is independent of IQ. - Psychol Sci. 2011 nov;22(11):1442-51. PMid: 22006060. PMCID: PMC4380286. DOI: 10.1177/0956797611419521. [ Links ]

39 Martinez TP, Majerus S, Poncelet M. The contribution of short-term memory for serial order to early reading acquisition: evidence from a longitudinal study. J Exp Child Psychol. 2012 Apr;111(4):708-23. DOI: 10.1016/j.jecp.2011.11.007. Epub 2011 Dec 29. [ Links ]

40 Araújo S, Pacheco A, Faísca L, Petersson KM, Reis A. Visual rapid naming and phonological abilities: different subtypes in dyslexic children. Int J Psychol. 2010 dec 1;45(6):443-52. PMid: 22044084. DOI: 10.1080/00207594.2010.499949. [ Links ]

41 Wayland RP, Eckhouse E, Lombardino L, Roberts R. Speech perception among school-aged skilled and less skilled readers. J Psycholinguist Res. 2010 dec;39(6):465-84. PMid: 20033848. DOI: 10.1007/s10936-009-9141-3. [ Links ]

42 Mousinho R, Correa J. Interrelação entre processamento fonológico e compreensão leitora do 2º ao 4º ano do ensino fundamental: um estudo longitudinal. Rev. Psicop 2010;27(82):27-35. [ Links ]

43 Diuk B, Ferroni M. Aquisição leitora em crianças que crescem em contextos de pobreza: perfis cognitivos de crianças com alto e baixo nível de leitura. Cad. Psicopedag. 2009.7(13):70-89. [ Links ]

44 Gallego MJMC. Alegría Isoca Exploración de las habilidades fonológicas en escolares disléxicos: teoría y práctica. Rev Logop Fonia Audio. 2009; 29(2):115-130. DOI: 10.1016/S0214-4603(09)70149-4. [ Links ]

45 Barbosa T, Miranda MC, Santos RF, Bueno OFA. Phonological Working Memory, Phonological Awareness and Language in Literacy Difficulties in Brazilian Children. Read Writ. 2009 fev; 22(2):201-218. DOI: 10.1007/s11145-007-9109-3 [ Links ]

46 Billard C, Fluss J, Ducot B, Warszawski J, Ecalle J, Magnan A et al. Study of causal factors of reading impairment in a sample of 1062 7 to 8-year-old children. Arch Pediatr. 2008 jun;15(6):1058-67. PMid: 18456475. DOI: 10.1016/j.arcped.2008.02.020. [ Links ]

47 Anthony JL, Williams JM, McDonald R, Francis DJ. Phonological processing and emergent literacy in younger and older preschool children. Ann Dyslexia. 2007 dec;57(2):113-37. PMid: 18058023. DOI: 10.1007/s11881-007-0008-8. [ Links ]

48 Gutiérrez R. Facilitators of the learning process of writing in early ages. Anal. Psicol. 2017 ene;33(1):32-39. DOI: 10.6018/analesps.33.1.229611 [ Links ]

49 Moyeda IXG, Ojeda FJR, Velasco AS. Efectos de actividades fonológicas en el vocabulario, las habilidades psicolingüísticas y los procesos lectores de niños de primer grado. Acta Colomb Psicol. 2015. 18(2):29-40. [ Links ]

50 Pinheiro L, Correa J, Mousinho R. A eficácia de estratégias de remediação fonoaudiológica na avaliação das dificuldades de aprendizagem. Rev Psicopedag. 2012. 29(89):215-225. [ Links ]

51 Frijters JC, Lovett MW, Steinbach KA, Wolf M, Sevcik RA, Morris RD. Neurocognitive predictors of reading outcomes for children with reading disabilities. J Learn Disabil. 2011 mar-apr;44(2):150-66. PMid: 21383107. DOI: 10.1177/0022219410391185. [ Links ]

5fd0df2f0e882579527e075e codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections