CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192019015
CoDAS
Artigo Original

Development of an instrument for collective assessment of fluency and comprehension of reading in elementary school students II

Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental II

Lorene Karoline Silva Gentilini; Marina Emília Pereira Andrade; Fabiane Puntel Basso; Jerusa Fumagalli de Salles; Vanessa de Oliveira Martins-Reis; Luciana Mendonça Alves

Downloads: 0
Views: 935

Abstract

Purpose: The study presents the process of developing of an instrument for collective evaluation of reading fluency and comprehension of secondary elementary school students in grades 6-9 and verifies the effect of schooling on performance in the instrument. Methods: 100 students regularly enrolled in grades 6-9 in secondary elementary public schools participated in the study. The construction of the instrument involved seven steps, with the participation of two judges. The instrument was composed of narrative text appropriate for secondary elementary school students and for 10 multiple choice questions, which five were literal questions and five were inferential questions. Results: The results showed a better performance for the participants with higher schooling in fluency and in reading comprehension. The reading fluency presented positive and moderate correlations with the reading comprehension. Conclusion: The instrument is easy to apply and analyze, and can be used in clinical, educational and research context to measure the performance of students in grades 6-9 in fluency and reading comprehension

Keywords

Reading; Comprehension; Adolescent; Education; Educational Measurement; Speech-Language Therapy.

Resumo

Objetivo: O estudo apresenta o processo de desenvolvimento de um instrumento para avaliação coletiva da fluência e da compreensão de leitura de escolares do ensino fundamental II e verifica o efeito da escolaridade no desempenho no instrumento. Método: Participaram do estudo 100 escolares regularmente matriculados do 6º ao 9º ano no ensino fundamental de escolas públicas. A construção do instrumento envolveu sete etapas, com participação de duas juízas. O instrumento é composto por um texto narrativo apropriado para escolares do ensino fundamental II e por 10 questões de múltipla escolha, sendo cinco questões literais e cinco inferenciais. Resultados: Os resultados evidenciaram melhor desempenho, tanto em fluência quanto em compreensão de leitura, para os participantes com maior escolaridade. A fluência de leitura apresentou correlações positivas e moderadas com a compreensão leitora. Conclusão: O instrumento é de fácil aplicação e análise, podendo ser utilizado em contexto clínico, educacional e de pesquisa para mensurar o desempenho de escolares do 6º ao 9º ano em fluência e compreensão de leitura.

Palavras-chave

Leitura; Compreensão; Adolescente; Educação; Avaliação Educacional; Fonoaudiologia.

Referências

1 Reynolds MR, Turek JJ. A dynamic developmental link between verbal comprehension-knowledge (Gc) and reading comprehension: verbal comprehension-knowledge drives positive change in reading comprehension. J Sch Psychol. 2012;50(6):841-63. http://dx.doi.org/10.1016/j.jsp.2012.07.002. PMid:23245503. [ Links ]

2 Solari EJ, Grimm R, McIntyre NS, Lerro LS, Zajic M, Mundy PC. The relation between text reading fluency and reading comprehension for students with autism spectrum disorders. Res Autism Spectr Disord. 2017;41/42:8-19. http://dx.doi.org/10.1016/j.rasd.2017.07.002. [ Links ]

3 Tiffin-Richards SP, Schroeder S. The component processes of reading comprehension in adolescents. Learn Individ Differ. 2015;42:1-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2015.07.016. [ Links ]

4 Corso HV, Sperb TM, Salles JF. Desenvolvimento de instrumento de compreensão leitora a partir de reconto e questionário. Rev SLAN. 2012;4(2):22-32. [ Links ]

5 Chang EM, Avila CRB. Compreensão leitora nos últimos anos dos ciclos I e II do Ensino Fundamental. CoDAS. 2014;26(4):276-85. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/201420130069. PMid:25211686. [ Links ]

6 Kim YS, Wagner R, Foster E. Relations among oral Reading fluency, silent reading fluency, and reading comprehension: A latent variable study of first-grade readers. Sci Stud Read. 2011;15(4):338-62. http://dx.doi.org/10.1080/10888438.2010.493964. PMid:21747658. [ Links ]

7 Santos AAA. O Cloze como técnica de diagnóstico e remediação da compreensão em leitura. Interação Psicol. 2004;8(2):217-26. http://dx.doi.org/10.5380/psi.v8i2.3257. [ Links ]

8 Cartwright KB, Coppage EA, Lane AB, Singleton T, Marshall TR, Bentivegna C. Cognitive flexibility deficits in children with specific reading comprehension difficulties. Contemp Educ Psychol. 2017;50:33-44. http://dx.doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.01.003. [ Links ]

9 Gorjian B. The effect of passage content on multiple-choice reading comprehension test. Procedia Soc Behav Sci. 2013;84:160-4. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.528. [ Links ]

10 Kintsch W, Rawson KA. Comprehension. In: Snowling M, Hulme C. (Eds.). The science of reading: a handbook. Oxford, UK: Blackwell; 2005.p.209-226. http://dx.doi.org/10.1002/9780470757642.ch12. [ Links ]

11 Cunha VLO, Capellini SA. Construção e validação de instrumento de avaliação da compreensão de leitura para escolares do terceiro ao quinto ano do Ensino Fundamental. CoDAS. 2014;26(1):28-37. http://dx.doi.org/10.1590/s2317-17822014000100005. PMid:24714856. [ Links ]

12 Kintsch W, Van Dijk TA. Toward a model of text comprehension and production. Psychol Rev. 1978;85(5):63-94. http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.85.5.363. [ Links ]

13 Perfetti CA, Landi N, Oakhill J. The acquisition of reading comprehension skill. In: Snowling M, Hulme C (Eds.). The science of reading: a handbook. Oxford, UK: Blackwell; 2005.p. 227-247. http://dx.doi.org/10.1002/9780470757642.ch13. [ Links ]

14 Coelho CLG, Correa J. Compreensão de leitura: habilidades cognitivas e tipos de texto. PSICO. 2017;48(1):40-9. http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.23417. [ Links ]

15 Corso HV, Piccolo LR, Miná CS, Salles JF. Coleção Anele - Avaliação da Compreensão de Leitura. Vol. 2. São Paulo: Vetor Editora; 2017. [ Links ]

16 Scarton CE, Aluísio SM. Análise da Inteligibilidade de textos via ferramentas de Processamento de Língua Natural: adaptando as métricas do Coh-Metrix para o Português. Lingua. 2010;2010(2):45-62. [ Links ]

17 Barbosa RA. Histórias africanas para contar e recontar. São Paulo: Editora Do Brasil; 2001.p. 9-12. [ Links ]

18 Kintsch W. Comprehension: A paradigm for cognition. New York: Cambridge University Press; 1998. [ Links ]

19 Sánchez EM. Compreensão e redação de textos. Dificuldades e ajudas. Porto Alegre: Artmed; 2002. [ Links ]

20 Kida ASB, Chiari BM, Ávila CRB. Escala de leitura: proposta de avaliação das competências leitoras. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2010;15(4):546-53. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342010000400012. [ Links ]

21 Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2. ed. Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates; 1988. [ Links ]

22 Keenan JM, Betjemann RS, Olson RK. Reading comprehension tests vary in the skills they assess: differential dependence on decoding and oral comprehension. SSSR. 2008;12(3):281-300. http://dx.doi.org/10.1080/10888430802132279. [ Links ]

23 Fernandes S, Querido L, Verhaeghe A, Marques C, Araújo L. Reading development in European Portuguese: relationships between oral reading fluency, vocabulary and reading comprehension. Read Writ. 2017;30(9):1987-2007. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-017-9763-z. [ Links ]

24 Fernandes S, Simões C, Querido L, Verhaeghe A. Fluência na leitura oral de texto e de palavras: estudo transversal com adolescentes portugueses. RIDEP. 2015;39(1):113-24. [ Links ]

25 Hasbrouck J, Tindal GA. Oral reading fluency norms: A valuable assessment tool for reading teachers. Read Teach. 2006;59(7):636-44. http://dx.doi.org/10.1598/RT.59.7.3. [ Links ]

26 Jahan S. Human Development Report 2016: Human Development for Everyone. New York. United Nations Development Programme; 2016. [ Links ]

27 PISA: Programa Internacional de Avaliação de Estudantes, OCDE- Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico [Internet]. Brasil no PISA 2015: Análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana; 2016 [citado em 2018 Nov 24]. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2015/pisa2015_completo_final_baixa.pdf [ Links ]

28 Joly MCRA, Bonassi J 2nd, Dias AS, Piovezan NM, Silva DV. Avaliação da compreensão de leitura pelo Sistema Orientado de Cloze (SOC). Fractal. Rev Psicol. 2014;26(1):223-42. [ Links ]

29 Bigozzi L, Tarchi C, Vagnoli L, Valente E, Pinto G. Reading fluency as a predictor of school outcomes across grades 4-9. Front Psychol. 2017;8:200. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00200. PMid:28261134. [ Links ]

30 Ouellette G, Beers A. A not-so-simple view of reading: how oral vocabulary and visual-word recognition complicate the story. Read Writ. 2010;23(2):189-208. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-008-9159-1. [ Links ]


Submetido em:
31/01/2019

Aceito em:
30/05/2019

5e668b1d0e882511416705af codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections