CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192019023
CoDAS
Artigo Original

Exploratory study of the teaching of neuropsychology in the curricula of undergraduate courses in Speech‑Language Pathology

Estudo exploratório do ensino da neuropsicologia nos currículos dos cursos de graduação em fonoaudiologia

Alissa Costa Brasil; Tielly Leão Lara; Márcia Lorena Fagundes Chaves; Brian Lawlor; Bárbara Costa Beber

Downloads: 2
Views: 1078

Abstract

Purpose: To determine the level of teaching of neuropsychology within undergraduate courses of speech-language pathology in Brazil using an exploratory document analysis of the curricula of the undergraduate courses. Methods: It is a quantitative exploratory document analysis. A review of available documents from websites and/or received from course directors (pedagogical course project, course content, and/or syllabus) of public and private universities in Brazil was carried out. Using an agreed consensus checklist, 3 researchers verified which universities offered subjects on neuropsychology by means of a search for the term ‘neuropsychology’ or neuropsychological’. Associations between type of university and region and the provision of neuropsychology courses were also explored. Results: 72 universities were included in the study and only nine of them offered subjects on neuropsychology. None of the associations tested was statistically significant. Conclusion: The provision of neuropsychology for speech-language pathology undergraduate students is limited, and not associated with the type of university, the year of the pedagogical course project, or the region in which the university is located. The findings call attention to the need to adapt undergraduate curricula in speech-language pathology to consider the entire scope of this profession and address the epidemiology of communication disorders

Keywords

Language and Hearing Sciences; Neuropsychology; Higher Education; Cognitive Neuroscience; Neurology

Resumo

Objetivo: Identificar a presença do ensino da neuropsicologia nos cursos de graduação em fonoaudiologia no Brasil através de uma análise exploratória dos currículos dos cursos de graduação. Método: Estudo documental exploratório quantitativo. Foi realizada uma busca de documentos (projeto pedagógico de curso, ementário e/ou matriz curricular) nos websites das instituições de ensino superior públicas e privadas, ou via e-mail. A busca das informações necessárias para o estudo foi feita por três pesquisadores através de um checklist elaborado em consenso. Dessa maneira, pôde-se caracterizar as instituições de ensino e, posteriormente, foram investigadas quais delas ofereciam disciplinas que abordassem o tema da neuropsicologia através de uma busca pelo nome da disciplina. Foram exploradas associações entre a natureza da instituição de ensino superior, ano do projeto pedagógico de curso e região demográfica, com a presença de disciplinas sobre neuropsicologia. Resultados: Foram incluídas no estudo 72 instituições de ensino, sendo que destas apenas nove ofereciam a disciplina de neuropsicologia. Nenhuma das associações testadas gerou diferença estatisticamente significativa. Conclusão: Há uma carência na oferta de disciplinas de neuropsicologia para os estudantes de fonoaudiologia, e esta carência não tem relação nenhuma com a natureza da instituição de ensino superior, o ano do projeto pedagógico de curso ou com a região demográfica. Os achados chamam a atenção para a importância de um currículo que considere todo o escopo de atuação profissional e se ajuste à epidemiologia dos distúrbios da comunicação.

Palavras-chave

Fonoaudiologia; Neuropsicologia; Educação Superior; Neurociência Cognitiva; Neurologia

Referências

1 Brasil. Conselho Federal de Fonoaudiologia. Resolução CFFa no 453, de 26 de setembro de 2014. Dispõe sobre o reconhecimento, pelo Conselho Federal de Fonoaudiologia, da Fonoaudiologia Neurofuncional, Fonoaudiologia do Trabalho, Gerontologia e Neuropsicologia como áreas de especialidade da Fonoaudiologia e dá outras providências. Diário Oficial da União; Brasília; 7 outubro 2014. [ Links ]

2 Brasil. Conselho Federal de Fonoaudiologia. Resolução CFFa no 466, de 22 de janeiro de 2015. Dispõe sobre as atribuições e competências relativas ao profissional Fonoaudiólogo Especialista em Neuropsicologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União; Brasília; 24 março 2015. [ Links ]

3 Brandão L, Fonseca RP, Ortiz KZ, Azambuja D, Salles JF, Navas AL, et al. Neuropsychology as a specialty in Speech Language and Hearing Sciences: consensus of Brazilian Speech Language Pathologists and Audiologists. Distúrb Comun. 2016;28:378-87. [ Links ]

4 Haase VG, Salles JF, Miranda MC, Malloy-Diniz LF, Abreu N, Argollo N, et al. Neuropsicologia como ciência interdisciplinar: consenso da comunidade brasileira de pesquisadores/clínicos em Neuropsicologia. Neuropsicol Latinoam. 2012;4:1-8. [ Links ]

5 Haase VG, Salles JF. A neuropsicologia no conflito das faculdades. Boletim SBNp. 2011:1-2. [ Links ]

6 Wall KJ, Cumming TB, Copland DA. Determining the Association between Language and Cognitive Tests in Poststroke Aphasia. Front Neurol. 2017:8. http://dx.doi.org/10.3389/fneur.2017.00149. [ Links ]

7 Rodrigues JC, Machado WL, Fontoura DR, Almeida AG, Brondani R, Martins SO, et al. What neuropsychological functions best discriminate performance in adults post-stroke? Appl Neuropsychol Adult. 2019;26(5):452-464. PMid:29617168. [ Links ]

8 Rohde A, Worrall L, Godecke E, O’Halloran R, Farrell A, Massey M. Diagnosis of aphasia in stroke populations: a systematic review of language tests. PLoS One. 2018;13(3):e0194143. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0194143. PMid:29566043. [ Links ]

9 Prando ML, Pawlowski J, Fachel JMG, Misorelli MIL, Fonseca RP. Relação entre habilidades de processamento auditivo e funções neuropsicológicas em adolescentes. Rev CEFAC. 2010;12(4):646-61. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010005000027. [ Links ]

10 Bellis TJ, Bellis JD. Central auditory processing disorders in children and adults. In: Aminoff MF, Boller F, Swaab DF, editors. Handbook of clinical neurology. Vol. 129. Elsevier; 2015. p. 537-56. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-62630-1.00030-5. [ Links ]

11 Tuwaig M, Savard M, Jutras B, Poirier J, Collins DL, Rosa-Neto P, et al. Deficit in Central Auditory Processing as a Biomarker of Pre-clinical Alzheimer’s Disease. J Alzheimers Dis. 2017;60(4):1589-600. http://dx.doi.org/10.3233/JAD-170545. PMid:28984583. [ Links ]

12 Paula GR, Beber BC, Baggio SB, Petry T. Neuropsychology of learning. Rev Psicopedag. 2006;23:224-31. [ Links ]

13 Santos FH. Reabilitação neuropsicológica pediátrica. Psicologia (Cons Fed Psicol). 2005;25(3):450-61. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932005000300009. [ Links ]

14 de Oliveira CR, Rodrigues J C, Fonseca RP. Use of neuropsychological tests for the assessment of learning disabilities. Rev Psicopedag. 2006;26:65-76. [ Links ]

15 Cintra MTG, Rezende NA, Torres HOG. Advanced dementia in a sample of Brazilian elderly: sociodemographic and morbidity analysis. Rev Assoc Med Bras. 2016;62(8):735-41. http://dx.doi.org/10.1590/1806-9282.62.08.735. PMid:27992013. [ Links ]

16 Mesulam M. Primary progressive aphasia: a dementia of the language network. Dement Neuropsychol. 2013;7(1):2-9. http://dx.doi.org/10.1590/S1980-57642013DN70100002. PMid:24707349. [ Links ]

17 Trahan MA, Donaldson JM, McNabney MK, Kahng S. Training and maintenance of a picture-based communication response in older adults with dementia. J Appl Behav Anal. 2014;47(2):404-9. http://dx.doi.org/10.1002/jaba.111. PMid:24740296. [ Links ]

18 Harciarek M, Cosentino S. Language, executive function and social cognition in the diagnosis of frontotemporal dementia syndromes. Int Rev Psychiatry. 2013;25(2):178-96. http://dx.doi.org/10.3109/09540261.2013.763340. PMid:23611348. [ Links ]

19 Wong LLR, Carvalho JA. O rápido processo de envelhecimento populacional do Brasil: sérios desafios para as políticas públicas. Rev Bras Estud Popul. 2006;23(1):5-26. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-30982006000100002. [ Links ]

20 WHO: World Health Organization. Global action plan on the public health response to dementia 2017-2025. Geneva: WHO; 2017. 44 p. [ Links ]

21 Burlá C, Camarano AA, Kanso S, Fernandes D, Nunes R. Panorama prospectivo das demências no Brasil: um enfoque demográfico. Cien Saude Colet. 2013;18(10):2949-56. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232013001000019. PMid:24061021. [ Links ]

22 Serafini AJ, Fonseca RP, Bandeira DR, Parente MAMP. Panorama nacional da pesquisa sobre avaliação neuropsicológica de linguagem. Psicologia (Cons Fed Psicol). 2008;28(1):34-49. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932008000100004. [ Links ]

23 ASHA: American Speech-Language-Hearing Association. Evaluating and treating communication and cognitive disorders: approaches to referral and collaboration for speech-language pathology and clinical neuropsychology. Rockville: ASHA; 2003. [ Links ]

24 Onida A, Di Vita A, Bianchini F, Rivera D, Morlett-Paredes A, Guariglia C, et al. Neuropsychology as a profession in Italy. Appl Neuropsychol Adult. 2019;26(6):543-57:1-15. PMid:30183355. [ Links ]

25 Olabarrieta-Landa L, Caracuel A, Pérez-García M, Panyavin I, Morlett-Paredes A, Arango-Lasprilla JC. The profession of neuropsychology in Spain: results of a national survey. Clin Neuropsychol. 2016;30(8):1335-55. http://dx.doi.org/10.1080/13854046.2016.1183049. PMid:27684408. [ Links ]

26 Ponsford J. International growth of neuropsychology. Neuropsychology. 2017;31(8):921-33. http://dx.doi.org/10.1037/neu0000415. PMid:29376670. [ Links ]

27 Arango-Lasprilla JC, Stevens L, Morlett Paredes A, Ardila A, Rivera D. Profession of neuropsychology in Latin America. Appl Neuropsychol Adult. 2017;24(4):318-30. http://dx.doi.org/10.1080/23279095.2016.1185423. PMid:27282450. [ Links ]


Submetido em:
06/02/2019

Aceito em:
23/04/2019

5e3eb8930e88251e449471a6 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections