CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202019105
CoDAS
Artigo Original

Phonological Assessment Instrument (INFONO): A pilot study

Instrumento de Avaliação Fonológica (INFONO): estudo piloto

Marizete Ilha Ceron; Marileda Barichello Gubiani; Camila Rosa de Oliveira; Márcia Keske-Soares

Downloads: 0
Views: 914

Abstract

Purpose: To analyze the recognizability and effectiveness of items in the Phonological Assessment Tool (Instrumento de Avaliação Fonológica – INFONO) at eliciting target words, as well as to evaluate the internal consistency of the instrument and compare performance between genders, school types and typical vs. atypical phonological development. Method: Participants were 48 children (n=26 with typical phonological development and n=22 with atypical development) categorized by age (6 age groups ranging from 3 years and 8 years 11 months), type of school (public vs. private) and gender (male vs. female). Data were collected by the spontaneous naming task of the INFONO. Recognition rates, scores, recognition difficulties and internal consistency were examined in 116 items. Performance in a final set of 84 items was also compared between genders, school types and typical/ atypical phonological development. Results: Most target words achieved high recognition rates were considered suitable for use in the INFONO. Some images had to be redesigned to facilitate the spontaneous production of target words, while other items were excluded from the instrument altogether. The instrument demonstrated excellent internal consistency. There were no statistically significant differences between genders and school types, though differences were observed between typically and atypically developing children. Conclusion: The images in the INFONO were successfully recognized by participants and were effective at eliciting the target words. The final set of items contained the minimum number of target words which would allow for an assessment of all phonemes in Brazilian Portuguese in different word and syllable positions, and these items presented excellent internal consistency

Keywords

Speech articulation tests; Articulation disorders; Evaluation; Child; Speech

Resumo

Objetivo: Analisar a adequação dos itens propostos para o Instrumento de Avaliação Fonológica (INFONO) quanto ao reconhecimento e à produção da palavra-alvo, bem como analisar a consistência interna dos itens selecionados e comparar entre as variáveis sexo, tipo de escola e desenvolvimento fonológico (típico e atípico). Método: Participaram 48 crianças (n=26 com desenvolvimento fonológico típico e n=22 com desenvolvimento fonológico atípico) categorizadas por: idade (seis faixas etárias de 3 a 8 anos e 11 meses); tipo de escola (pública e privada), e sexo (feminino e masculino). Utilizou-se o INFONO por nomeação espontânea para a coleta dos dados da fala. Analisou-se o percentual de reconhecimento e produção dos itens (n=116), as dificuldades de reconhecimento destes, a consistência interna para o total de itens, e o desempenho das crianças (n=84), considerando as variáveis sexo, tipo de escola e desenvolvimento fonológico. Resultados: A maioria dos itens apresentou um percentual de reconhecimento alto, sendo estes considerados adequados para compor o INFONO. Algumas imagens precisaram ser reelaboradas para facilitar a produção espontânea do alvo e outras foram excluídas do instrumento. O instrumento demonstrou excelente consistência interna dos itens. Não houve diferença estatisticamente significante entre as variáveis sexo e tipo de escola, mas sim quanto ao desenvolvimento fonológico. Conclusão: O INFONO permitiu a correta identificação das imagens e a produção do alvo desejado. Ainda, obteve-se uma quantidade mínima de itens que possibilitam a avaliação de todos os fonemas do Português Brasileiro em diferentes posições na sílaba e na palavra, e esses itens apresentaram excelente consistência interna.

Palavras-chave

Testes de articulação da fala; Transtornos da articulação; Avaliação; Criança; Fala

Referências

1 Goldman R, Fristoe M. Goldman-Fristoe Test of Articulation 2 - Test manual. Circle Pines, MN: American Guidance Services Inc, 2000. [ Links ]

2 Silva MK, Ferrante C, Borsel JV, Pereira MMB. Aquisição fonológica do Português Brasileiro em crianças do Rio de Janeiro. J Soc Bras Fonoaud. 2012;24(3):248-254. https://doi.org/10.1590/S2179-64912012000300010 [ Links ]

3 Mezzomo CL, Luiz SW. Interferência da variante linguística nas estratégias de reparo utilizadas no processo de aquisição fonológica. J Soc Bras Fonoaudiol. 2012;24(3):239-247. https://doi.org/10.1590/S2179-64912012000300009 [ Links ]

4 Oliveira C, Mezzomo CL, Freitas G, Lamprecht RR. Cronologia da aquisição dos segmentos e das estruturas silábicas; in: Lamprecht RR (eds): Aquisição Fonológica do Português: Perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia. Porto Alegre, Artmed, 2004, pp. 167-76 [ Links ]

5 Rabelo ATVR, Alves CRL, Goulart LMHF, Friche AADL, Lemos SMA, Campos FR, et al. Alterações de fala em escolares na cidade de Belo Horizonte. J Soc Bras Fonoaud 2011;23(4):344-50. https://doi.org/10.1590/S2179-64912011000400009 [ Links ]

6 Namasivayam AK, Pukonen M, Goshulak D, Yu VY, Kadis DS, Kroll R, et al. Relationship between speech motor control and speech intelligibility in children with speech sound disorders. J Commun Dis 2013;46(3):264-80. https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2013.02.003. PMid:2362822 [ Links ]

7 Newmeyer AJ, Grether S, Grasha C, White J, Akers R, Aylward C, et al. Fine motor function and oral-motor imitation skills in preschool-age children with speech-sound disorders. Clin Pediat (Phila) 2007;46(7):604-11. https://doi.org/10.1177/0009922807299545. PMid:17522288 [ Links ]

8 Oshima M, Moret ALM, Amorim RB, Alvarenga KdF, Bevilacqua MC, Lauris JRP, et al. Early Listening Function (ELF): adaptação para a língua portuguesa. Rev Soc Bras Fonoaud 2010;15(2):191. https://doi.org/10.1590/S1516-80342010000200008 [ Links ]

9 Müürsepp I, Aibast H, Gapeyeva H, Pääsuke M. Motor skills, haptic perception and social abilities in children with mild speech disorders. Brain Dev 2012;34(2):128-32. https://doi.org/10.1016/j.braindev.2011.02.002 [ Links ]

10 Lousada M, Jesus LMT, Hall JA, Joffe V. Intelligibility as a clinical outcome measure following intervention with children with phonologically basead speech-sound disorders. Int J Lang Commun Disord. 2014;49(5):584-601. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12095. PMid:24861159 [ Links ]

11 Secord WA, Donohue JS. CAAP - Clinical Assessment of Articulation and Phonology - Supplemental Examiner's Manual. USA: Super Duper(r)Publications; 2002, 50p [ Links ]

12 Pavez MM, Maggiolo M, Coloma CJ. Test para evaluar procesos de implificación fonológica - TEPROSIF-R. Santiago: Pontificia Univesidad Catolica de Chile, 2009. 83p [ Links ]

13 Yavas M, Hernandorena CLM, Lamprecht RR. Avaliação Fonológica da Criança. Porto Alegre: Artes Médicas; 2002. 148p [ Links ]

14 Wertzner HF. Fonologia (Parte A); in: Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernades FDM, Wertzner HF. Teste de linguagem infantil nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática. Carapicuíba: Pró-Fono; 2004 [ Links ]

15 Giusti E, Befi-Lopes DM. Tradução e adaptação transcultural de instrumentos estrangeiros para o Português Brasileiro (PB). Pró-Fono 2008;20(3):207-10. https://doi.org/10.1590/S0104-56872008000300012 [ Links ]

16 McLeod S, Verdon S. A Review of 30 Speech Assessments in 19 Languages Other Than English. Am J Speech-Lang Path 2014(1):1-16. https://doi.org/10.1044/2014_AJSLP-13-0066. PMid:24700105 [ Links ]

17 Kirk C, Vigeland L. A Psychometric Review of Norm-Referenced Tests Used to Assess Phonological Error Patterns. Lang Speech Hear Serv Sch 2014;45(4):365-77. https://doi.org/10.1044/2014_LSHSS-13-0053. PMid:25091265 [ Links ]

18 Friberg JC. Considerations for test selection: How do validity and reliability impact diagnostic decisions? Child Lang Teach Ther 2010;26(1):77-92. https://doi.org/10.1177/0265659009349972 [ Links ]

19 Neves MdB, Borsel JV, Pereira MMdB, Paradela EMP. Cross-cultural adaptation of the Western Aphasia Battery - Revised screening test to Brazilian Portuguese: a preliminary study. CoDAS 2014;26(1):38-45. https://doi.org/10.1590/s2317-17822014000100006 [ Links ]

20 Cunha VLO, Capellini SA. Construction and validation of an instrument to assess the reading comprehension of students from the third to the fifth grades of elementary school. CoDAS 2014;26(1):28-37. https://doi.org/10.1590/s2317-17822014000100005 [ Links ]

21 Ceron MI. Instrumento de Avaliação Fonológica (INFONO): desenvolvimento e estudos psicométricos. Tese (Doutorado em Distúrbios da Comunicação Humana). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria 2015 [ Links ]

22 Savoldi A, Ceron MI, Keske-Soares M. Quais são as melhores palavras para compor um instrumento de avaliação fonológica? Audiol Commun Res 2013;8(3):194-202. https://doi.org/10.1590/S2317-64312013000300009 [ Links ]

23 Spezzano LC, Mansur LL, Radanovic M. Applicability of the "An Object and Action Naming Battery" in Brazilian Portuguese. CoDAS 2013;25(5):437-43. https://doi.org/10.1590/S2317-17822013000500007 [ Links ]

24 Sosa AV, Stoel-Gammon C. Lexical and phonological effects in early word production. J Speech Lang Hear Res 2012;55(2):596-608. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2011/10-0113) [ Links ]

25 Bueno TG, Vidor DCGM, Alves ALSA. Protocolo de avaliação fonológica infantil - PAFI: Projeto piloto. Verba Volant 2010;1(1):53-86 [ Links ]

26 Ygual-Fernández A, Cervera-Mérida JF, Rosso P. Utilidad del análisis fonológico en la terapia del lenguaje. Rev Neurol 2008;46(supl 1):S97-S100. https://doi.org/10.33588/rn.46S01.2008009 [ Links ]

27 Eisenberg SL, Hitchcock ER. Using standardized tests to inventory consonant and vowel production: a comparison of 11 tests of articulation and phonology. Lang Speech Hear Serv Sch 2010;41(4):488-503. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2009/08-0125). PMid:20581217 [ Links ]

28 Keske-Soares M, Pagliarin KC, Ceron MI. Terapia fonológica considerando as variáveis linguísticas. Rev Soc Bras Fonoaudiol 2009;14(2):261-6. https://doi.org/10.1590/S1516-80342009000200019 [ Links ]


Submetido em:
08/04/2019

Aceito em:
10/09/2019

5f35d7b50e88259d2d587299 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections