CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202019139
CoDAS
Artigo Original

Musical stimulation proposal for hearing impaired children: case reports

Proposta de estimulação musical para crianças deficientes auditivas: relato de casos

Letícia do Rosário Amado Pacheco; Juliana Habiro de Souza Miguel; Daniela Gil

Downloads: 1
Views: 906

Abstract

Purpose: To develop and to apply a musical stimulation program for children using Cochlear Implant. Method: The research was conducted at the Educational Audiology Outpatient Clinic, UNIFESP, and was carried out in two stages - conception of the musical stimulation activities and its application in five children using Cochlear Implant, aged between 2 and 5 years, who had been under speech therapy for at least 12 months. The study group was submitted to six sessions of musical stimulation. We used three instruments to quantify the evolution of the child: Children’s Musical Identification, Musical Skills Development and Musical Aptitude Test - all of them were designed by one of the authors. Results: Musical stimulation had a positive effect, thereby improving the rhythm and the melody skills of the participants. The children showed a performance over 50% in the tasks undertaken. Musical stimulation had a positive effect, thereby improving the rhythm (p=0.0267) and the melody (p=0.0445) skills of the participants. Conclusion: We conclude that it is possible to develop a musical stimulation program that can be applied to children using Cochlear Implant inserted in aurioral rehabilitation, who benefit from the activities.

Keywords

Hearing Loss, Cochlear Implantation, Music, Auditory Perception, Acoustic Stimulation

Resumo

Objetivo: Desenvolver e aplicar um programa de estimulação musical em crianças usuárias de Implante Coclear. Método: A pesquisa foi realizada no Ambulatório de Audiologia Educacional - UNIFESP e foi realizada em duas etapas - concepção das atividades da estimulação musical e aplicação das mesmas atividades em cinco crianças usuárias de Implante Coclear, com idades entre 2 e 5 anos, que estavam em terapia fonoaudiológica há pelo menos 12 meses. O grupo de estudo foi submetido a seis sessões de estimulação musical. Foram aplicados três instrumentos para quantificar a evolução da criança: Identificação Musical das Crianças, Desenvolvimento das Habilidades Musicais e o Teste de Aptidão Musical - todos elaborados pelas autoras. Resultados: A estimulação musical surtiu efeito positivo, melhorando as habilidades de ritmo e melodia dos participantes, e as crianças apresentaram desempenho superior a 50% nas tarefas realizadas. A estimulação musical surtiu efeito positivo, melhorando as habilidades de ritmo (p = 0,0267) e melodia (p = 0,0445) dos participantes. Conclusão: Foi possível desenvolver um programa de estimulação musical passível de ser aplicado em crianças usuárias de Implante Coclear inseridas em reabilitação aurioral, as quais se beneficiaram de suas atividades.

Palavras-chave

Deficiência Auditiva, Implante Coclear, Música, Percepção Auditiva, Estimulação Auditiva

Referências

Melo TM, Moret ALM, Bevilacqua MC. Avaliação da produção de fala em crianças deficientes auditivas usuárias de implante coclear multicanal. Rev Soc Bras Fonoaudiol.. 2008;13(1):45-51.

Brazorotto JM. Crianças usuárias de implante coclear: desempenho acadêmico, expectativas dos pais e dos professores. 2008.

Buitrago YQ. Unisensorial methods for the rehabilitation of the person with hearing loss and music therapy intervention as a new tool. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza Cuello. 2014;73(1):94-10.

Dastgheib M, Riyassi M. Anvari. Music Training Program: A Method Based on Language Development and Principles of Neuroscience to Optimize Speech and Language Skills in Hearing-Impaired Children. International Journal of Otorhinolaryngology. 2013;25:91-7.

Groß W, Linden U, Ostermann T. Effects of music therapy in the treatment of children with deleyed speech development: results of a pilot study. BMC Complem Alternative Med.. 2010;39(10):3-10.

Forgeard M, Winner E, Norton A, Schlaug G. Practicing a musical instrument in childhood is associated with enhanced verbal ability and nonverbal reasoning. Plos One. 2008.

Moreno S. Can Music Influence Language and Cognition?. Contemp Music Rev. 2009;28:329-45.

Muszkat M. Música, neurociência e desenvolvimento humano. A música na escola. 2012:67-9.

Stordahl J. Song recognition and appraisal: a comparison of children who use cochlear implants and normally hearing children. Journal of Music Therapy. 2002;39(1):2-19.

McDermott HJ. Music perception with cochlear implants: a review. Melbourne. 2004:49-82.

Gfeller K, Olszewski C, Rychener M, Sena K, Knutson JF, Witt S, Macpherson B. Recognition of "real-world" musical excerpts by cochlear implant recipients and normal-hearing adults. Ear And Hearing. 2005;26(3):237-50.

Goulart D, Fernandes JN. Dalcroze, Orff, Suzuki e Kodály - Semelhanças, diferenças, especificidades. 2014.

Fonterrada MTO. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. 2005.

Bi Y. A Report of Survey on Condtions of Preschool Children's Family Music Education. Dezhou. 2011;4(3):1-4.

Mead RS. Children and music: an exploration of the impact of music on children's lives. 2008.

Devore JL. Probabilidade e Estatística para Engenharia e Ciências. 2006.

Baumgartner WD, Pok SM, Egelierler B, Franz P, Gstoettner W, Hamzavi J. The role of age in pediatric cochlear implantation. Int. J. Pediatr. Otorhinolaryngol.. 2002;62(3):223-8.

Moret ALM, Bevilacqua MC, Costa OA. Implante coclear: audição e linguagem em crianças deficientes auditivas pré-linguais. Pró-Fono Rev Atualização Científica. 2007;19:295-304.

Rocca C. Developing the musical brain to boost early pre-verbal, communication and listening skills: The implications for musicality development pre- and post-cochlear implantation. It is not just about Nursery Rhymes!. Cochlear Implants Int. 2015;16(^sSuppl 3):S32-8.

Good A, Gordon KA, Papsin BC, Nespoli G, Hopyan T, Peretz I. Benefits of Music Training for Perception of Emotional Speech Prosody in Deaf Children With Cochlear Implants. Ear Hear. 2017;1.

Platel H, Price C, Baron JC, Wise R, Lambert J, Frackowiak RSJ, Lechevalier B, Eustache J. The strucutural components of music perception. A functional anatomical study. Brain. 1997;120:229-43.

Freire KGM. Katya Guglielmi Marcondes Freire. Treinamento auditivo musical: uma proposta para idosos usuários de próteses auditivas Katya Guglielmi Marcondes Freire Treinamento auditivo musical : uma proposta para idosos. 2009.

Hidalgo C, Falk S, Schön D. Speak on time! Effects of a musical rhythmic training on children with hearing loss. 2017.

Abdi S, Khaleesi MH, Khorsandi M, Gholami B. Introducing music as a means of habilitation for children with cochlear implants. International Journal of Otorhinolaryngology. 2001;59:105-13.

Musacchia G, Sams M, Skoe E, Kraus N. Musicians have enhanced subcortical auditory and audiovisual processing of speech and music. 2007.

Herholz SC, Zatorre RJ. Musical Training as a Framework for Brain Plasticity: Behavior, Function, and Structure. 2012.

Reybrouck M, Vuust P, Brattico E. Music and brain plasticity: how sounds trigger neurogenerative adaptations. Neuroplasticity Insights of Neural Reorganization. 2018:85.


Submetido em:
21/05/2019

Aceito em:
28/09/2019

5f8d9a4f0e8825ea32cb468b codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections