CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202020067
CoDAS
Artigo Original

Fatigue, effort and vocal discomfort in teachers after teaching activity

Fadiga, esforço e desconforto vocal em professores após atividade letiva

Vanessa Fernandes de Almeida Porto; Thamires Teles Bezerra; Fabiana Zambon; Mara Behlau

Downloads: 2
Views: 578

Abstract

Purpose: Investigate vocal fatigue and its relationship with the sensation of phonatory effort and discomfort in the vocal tract of teachers after a week of activity. Methods: Cross-sectional, quantitative study, involving 40 teachers with complaints of vocal fatigue. Procedures performed at the beginning and end of the week, before the classes start were Vocal Fatigue Index, Borg Scale, Vocal Tract Discomfort Scale, and voice recording for perceptual analysis. Results: There were no changes in phonatory effort and in frequency and intensity of discomfort in vocal tract. In relation to the VFI, in the domains of fatigue and vocal limitation and physical discomfort associated with the voice, teachers started and ended the week with values compatible with dysphonia. In the vocal restriction domain, they started the week with values compatible with vocal healthy individuals and at the end of the week they had scores compatible with dysphonia. In recovery with vocal rest, the pre and post values were below the cut-off score, meaning less vocal recovery. The greater the sensation of vocal fatigue, the greater the perception of phonatory effort; more frequent is the sensation of tightness, dryness, sore, sensitive and irritated throat and more intense the sensations of discomfort in the vocal tract: tightness, dryness, itching, sensitive and irritated throat. Conclusion: Teachers perceive an increase in vocal fatigue, without changes in phonatory effort and vocal tract discomfort after one week of class. The greater the perception of vocal fatigue, the greater the sensation of effort and phonatory discomfort.

Keywords

Voice; Teachers; Speech Therapy; Muscle Fatigue; Self-Evaluation

Resumo

Objetivo: Investigar a fadiga vocal e sua relação com a sensação de esforço fonatório e desconforto no trato vocal de professores após uma semana de atividade letiva. Método: Estudo transversal, quantitativo, participando 40 professores com queixas de fadiga vocal. Procedimentos realizados no começo e final da semana, antes do início das aulas: Índice de Fadiga Vocal–IFV, Escala Borg, Escala de Desconforto do Trato Vocal–EDTV e registro de voz para análise perceptivo-auditiva. Resultados: Não houve mudanças no esforço fonatório e na frequência e intensidade do desconforto no trato vocal. Em relação ao IFV, nos domínios fadiga e limitação vocal e desconforto físico associado à voz, os professores iniciaram e terminaram a semana com valores compatíveis aos dos disfônicos. No domínio restrição vocal iniciaram a semana com valores compatíveis aos dos indivíduos vocalmente saudáveis e no final da semana tiveram escores compatíveis aos dos disfônicos. Na recuperação com repouso vocal os valores pré e pós foram abaixo da nota de corte, significando menor recuperação vocal. Quanto maior é a sensação de fadiga vocal, maior é a percepção de esforço fonatório; mais frequente é a sensação de aperto, secura, garganta dolorida, sensível e irritada, e mais intensas as sensações de desconforto no trato vocal: aperto, secura, coceira, garganta sensível e irritada. Conclusão: Professores percebem aumento de fadiga vocal, sem mudanças no esforço fonatório e desconforto de trato vocal após uma semana de aula. Quanto maior é a percepção de fadiga vocal, maior é a sensação de esforço e desconforto fonatório.

Palavras-chave

Voz; Docentes; Fonoaudiologia; Fadiga Muscular; Autoavaliação

Referências

1. Behlau M, Azevedo R, Pontes P. Conceito de voz normal e classificação das disfonias. In: Behlau M. O Livro do especialista. Rio de Janeiro: Revinter; 2001. Vol. 1; p. 64-66.

2. Behlau M, Zambon F, Guerrieri AC, Roy N. Epidemiology of voice disorders in teachers and nonteachers in Brazil: prevalence and adverse effects. J Voice. 2012;26(5):9-18. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.09.010. PMid:22516316.

3. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância em Saúde Ambiental e Saúde do Trabalhador. Distúrbio de Voz Relacionado ao Trabalho – DVRT. Brasília: Ministério da Saúde; 2018.

4. Assunção AA, Oliveira DA. Intensificação do trabalho e saúde dos professores. Educ Soc. 2009;30(107):349-72. http://dx.doi.org/10.1590/ S0101-73302009000200003.

5. Seligmann SE. Desgaste mental no trabalho dominado. Rio de Janeiro: Editora UFRJ; Cortez Editora; 1994. 324 p.

6. Ceballos AGC, Carvalho FM, Araujo TM, Reis EJFB. Avaliação perceptivo-auditiva e fatores associados à alteração vocal em professores. Rev Bras Epidemiol. 2011;14(2):285-95. http://dx.doi.org/10.1590/S1415- 790X2011000200010. PMid:21655695.

7. Freitas CNJ, Almeida AA, Ferreira DAH, Medeiros CMA, Silva MFBL. Condições de trabalho e de voz em professores de escolas públicas e privadas. Audiol Commun Res. 2019;24:21-51. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431- 2019-2151.

8. Zambon F, Moreti F, Nanjundeswaran C, Behlau M. Equivalência cultural da versão brasileira do Vocal Fatigue Index–VFI. CoDAS. 2017;29(2):1-6. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20172015261. PMid:28300936. ]

9. Welham NV, Maclagan MA. Vocal fatigue: current knowledge and future directions. J Voice. 2003;17(1):21-30. http://dx.doi.org/10.1016/S0892- 1997(03)00033-X. PMid:12705816.

10. Rodrigues G, Zambon F, Mathieson L, Behlau M. Vocal tract discomfort in teachers: its relationship to self-reported voice disorders. J Voice. Porto et al. CoDAS 2021;33(4):e20200067 DOI: 10.1590/2317-1782/20202020067 8/8 2013;27(4):473-80. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2013.01.005. PMid:23528674.

11. Abou Rafée M, Zambon F, Badaro F, Behlau M. Fadiga vocal em professores disfônicos que procuram atendimento fonoaudiológico. CoDAS. 2019;31(3):1-6.

12. Roy N, Merrill RM, Thibeault S, Gray SD, Smith EM. Voice disorders in teachers and the general population: effects on work performance, attendance, and future career choices. J Speech Lang Hear Res. 2004;47(3):542-51. http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2004/042). PMid:15212567.

13. Tavares EL, Martins RH. Vocal evaluation in teachers with or without symptoms. J Voice. 2007;21(4):407-14. http://dx.doi.org/10.1016/j. jvoice.2006.04.001. PMid:16753282.

14. Nanjundeswaran C, Jacobson BH, Gartner SJ, Abbott KV. Vocal Fatigue Index (VFI): development and validation. J Voice. 2015;29(4):433-20. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.09.012. PMid:25795356.

15. Zambon F, Moreti F, Veis VR, Nanjundeswaran C, Behlau M. Vocal Fatigue Index: Validation and Cutoff Values of the Brazilian Version. J Voice. 2020; (In Press). http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2020.06.018. PMid:32693976.

16. Baldner EF, Doll E, Vanmersbergen MR. A review of measures of vocal effort with a preliminary study on the establishment of a vocal effort measure. J Voice. 2015;29(5):530-41. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.08.017. PMid:26186811.

17. Mathieson L, Hirani SP, Epistein R, Baken RJ, Madeira L, Rubin JS. Laryngeal manual therapy: a preliminary study to examine its treatment effects in the management of muscle tension dysphonia. J Voice. 2009;23(3):353- 66. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2007.10.002. PMid:18036777.

18. Dancey CP, Reidy J. Estatística sem matemática para psicólogos: usando SPSS para Windows. Porto Alegre: Artmed; 2006. Chapter 6, Análise de correlação: o r de Pearson.

19. Mccabe DJ, Titze IR. Chant therapy for treating vocal fatigue among public school teachers. Am J Speech Lang Pathol. 2002;11(4):356-69. http://dx.doi.org/10.1044/1058-0360(2002/040).

20. Van Leer E, Van Mersbergen M. Using the Borg CR10 physical exertion scale to measure patient-perceived vocal effort pre and post treatment. J Voice. 2017;31(3):19-25.

21. Mendes AF, Lucena BTL, Araujo AMGD, Melo LPF, Lopes LW, Silva MFB. Voz do professor: sintomas de desconforto do trato vocal, intensidade vocal e ruído em sala de aula. CoDAS. 2016;28(2):168-75. http://dx.doi. org/10.1590/2317-1782/20162015027. PMid:27191881.

22. Amaral AC, Zambon F, Moreti F, Behlau M. Desconforto do trato vocal em professores após atividade letiva. CoDAS. 2017;29(2):e20160045. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20172016045. PMid:28355385.

23. Ferreira LP, Santos JG, Lima MFB. Sintoma vocal e sua provável causa: levantamento de dados em uma população. Rev CEFAC. 2009;11(1):110-8. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009000100015.

24. Menoncin LCM, Jurkievicz AL, Silvério KCA, Camargo PM, Wolf NMN. Alterações musculares e esqueléticas cervicais em mulheres disfônicas. Arq Int Otorrinolaringol. 2020;14(4):461-6. http://dx.doi.org/10.1590/ S1809-48722010000400014.

25. Behlau M. Vozes preferidas: considerações sobre opções vocais nas profissões. Fono Atual. 2001;4(16):10-4.

26. Servilha EAM, Ruela IS. Riscos ocupacionais à saúde e voz de professores: especificidades das unidades de rede municipal de ensino. Rev CEFAC. 2010;12(1):109-14. http://dx.doi.org/10.1590/S1516- 18462009005000061.

27. Welham NV, Maclagan MA. Vocal fatigue: current knowledge and future directions. J Voice. 2003;17(1):21-30. http://dx.doi.org/10.1016/S0892- 1997(03)00033-X. PMid:12705816.

28. Dragone MLS, Ferreira LP, Giannini SPP, Zenari MS, Vieira VP, Behlau M. Voz do professor: uma revisão de 15 anos de contribuição fonoaudiológica. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2010;15(2):289-96. http://dx.doi.org/10.1590/ S1516-80342010000200023.

29. Lehto L, Rantala L, Vilkman E, Alku P, Bäckström T. Experiences of a short vocal training course for call-centre customer service advisors. Folia Phoniatr Logop. 2003;55(4):163-76. http://dx.doi.org/10.1159/000071016. PMid:12802089.

30. Ferreira LP, Latorre MRDO, Giannini SPP, Ghirardi ANAM, Karmann DF, Silva EE, et al. Influence of abusive vocal habits, hydration, mastication, and sleep in the occurrence of vocal symptoms in teachers. J Voice. 2010;24(1):86-92. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2008.06.001. PMid:19135852

 


Submetido em:
07/04/2020

Aceito em:
21/07/2020

60f45f5ca9539504f177bdb2 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections