CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202020168
CoDAS
Artigo Original

Reading speed in Elementary School and Junior High

Evolução da velocidade de leitura no Ensino Fundamental I e II

Luciana Mendonça Alves; Luiz Felipe dos Santos; Izabel Cristina Campolina Miranda; Isa Mourão Carvalho; Gabriela de Lima Ribeiro; Laura de Souza Cardoso Freire; Vanessa de Oliveira Martins-Reis; Letícia Correa Celeste

Downloads: 0
Views: 638

Abstract

Purpose: To verify the influence of schooling on reading speed measures in Elementary School and Junior High, also aims to explore the levels of accuracy of the variables of reading speed in the epidemiological investigation stages of cases. Methods: 535 students from the 2nd to the 9th grade from a private school and a state school system participated in the study. The oral reading of a simple text was evaluated in the following parameters: words read per minute and correctly words read per minute. Descriptive statistics and T-test measures with the significance of 5% were conducted, besides the z-score, standardized and individual. Results: The results corroborate the literature review which shows an increase in reading speed with the progression of schooling. The reading fluency was presented in the construction process between the 2nd and 7th grades, with stabilization from the 7th year. A more fluent and homogeneous reading was sedimented between the 7th and 9th grades. The study proposes the interpretation of the findings with scales suggestive of the deficit using the z-score. The data are stratified from values suggestive of significant deficit to non-suggestive, with a total of five strata. The stratification allows a clearer reference on which point the scholar found in the expected ranges for their schooling. Conclusion: The measures of the expected values according to schooling are essential for better-quality knowledge of reading development, to provide reference standards for adequate monitoring in the clinical and educational sphere and prediction of reading skills and difficulties.

Keywords

Language; Reading; Educational Status; Students; Learning

Resumo

Objetivo: Verificar a influência da escolaridade em medidas de velocidade de leitura no ensino fundamental e explorar os níveis de precisão das variáveis da velocidade de leitura nos estágios de investigação epidemiológica de casos. Método: Participaram 535 escolares do 2º ao 9º ano de escola particular e pública. A leitura oral de um texto simples foi avaliada nos parâmetros palavras lidas por minuto e palavras lidas corretamente por minuto. Foram conduzidas medidas de estatística descritiva e teste T de student com significância de 5%, além do escore Z, padronizado e individual. Resultados: Os resultados corroboram a literatura que evidencia aumento da velocidade de leitura com a progressão da escolaridade. A fluência leitora se mostrou em processo de construção entre o 2º e o 7º ano do Ensino Fundamental, com estabilização a partir do 7º ano. Uma leitura mais fluente e homogênea se mostrou sedimentada entre o 7º e o 9º ano. O estudo propõe a interpretação dos achados com escalas sugestivas para déficit por meio do z-escore. Os dados são estratificados desde valores sugestivos de déficit importante até o não sugestivo, com um total de cinco estratos. A estratificação permite uma referência mais clara sobre qual ponto se encontra o escolar nas faixas esperadas para sua escolaridade. Conclusão: As medidas dos valores esperados segundo a escolaridade são essenciais para melhor conhecimento do desenvolvimento da leitura, de forma a prover padrões de referência para um adequado monitoramento no âmbito clínico e educacional e predição das habilidades e dificuldades leitoras

Palavras-chave

Linguagem; Leitura; Escolaridade; Estudantes; Aprendizagem

Referências

1. Alves LM, Reis C, Pinheiro AMV. Prosody and reading in dyslexic children. Dyslexia. 2015;21(1):35-49. http://dx.doi.org/10.1002/dys.1485. PMid:25363804.

2. Puliezi S, Maluf MR. A fluência e sua importância para a compreensão da leitura. Psico-USF. 2014;19(3):467-75. http://dx.doi.org/10.1590/1413- 82712014019003009.

3. Cardoso-Martins C, Navas AL. O papel da fluência de leitura de palavras no desenvolvimento da compreensão da leitura: um estudo longitudinal: um estudo longitudinal. Educ Rev. 2016;62(62):17-32. http://dx.doi. org/10.1590/0104-4060.48307.

4. O’Connor RE. Reading fluency and students with reading disabilities: how fast is fast enough to promote reading comprehension? J Learn Disabil. 2018;51(2):124-36. http://dx.doi.org/10.1177/0022219417691835. PMid:29179613.

5. Martins MA, Capellini SA. Relação entre fluência de leitura oral e compreensão de leitura. CoDAS. 2019;31(1):e20170244. http://dx.doi. org/10.1590/2317-1782/20182018244. PMid:30810631.

6. Gentilini LKS, Andrade MEP, Basso FP, Salles JF, Martins-Reis VO, Alves LM. Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental II. CoDAS. 2020;32(2):e20190015. http://dx.doi.org/10.1590/2317- 1782/20192019015. PMid:32130312.

7. NRP: National Reading Panel. Teaching children to read: an evidencebased assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instructions. Tecnical Report. USA: National Institute of Child Health & Human Development, NRP; 2000.

8. Kuhn MR, Schwanenflugel PJ, Meisinger EB, Levy BA, Rasinski TV. Aligning theory and assessment of reading fluency: automaticity, prosody, and definitions of fluency. Read Res Q. 2010;45(2):230-51. http://dx.doi. org/10.1598/RRQ.45.2.4.

9. Hudson RF, Lane HB, Pullen PC. Reading fluency assessment and instruction: what, why, and how? Read Teach. 2005;58(8):702-14. http:// dx.doi.org/10.1598/RT.58.8.1.

10. Logan GD. Automaticity and reading: perspectives from the instance theory of automatization. Read Writ Q. 1997;13(2):123-46. http://dx.doi. org/10.1080/1057356970130203.

11. Geva E, Zadeh ZY. Reading efficiency in native english-speaking and english-as-a-second-language children: the role of oral proficiency and underlying cognitive-linguistic processes. Scientific Studies of Reading. 2006;10(1):31-57. http://dx.doi.org/10.1207/s1532799xssr1001_3.

12. Kawano CE, Kida ASB, Carvalho CAF, Ávila CRB. Parâmetros de fluência e tipos de erros na leitura de escolares com indicação de dificuldades para ler e escrever. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2011;1(16):9-18. http://dx.doi. org/10.1590/S1516-80342011000100004.

13. Mendonça-Alves L, Latain M, Ghio A, Correa-Celeste L. Escala multidimensional de fluência em leitura: avaliação perceptiva da leitura em escolares com e sem dislexia do desenvolvimento. In: Mousinho R, Alves LM, Capellini S. Dislexia: novos temas, novas perspectivas. Vol. 3. Rio de Janeiro: Wak; 2013. p. 151-164.

14. Celeste LC, Pereira ES, Pereira NRR, Alves LM. Parâmetros prosódicos de leitura em escolares do segundo ao quinto ano do ensino fundamental. CoDAS. 2018;30(1):e20170034. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182017034. PMid:29451669.

15. INEP: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. IDEB - Resultados e Metas. 2017. Consulta ao Índice de Desenvolvimento da Educação Básica [Internet] 2017 [citado em 2019 Ago 1]. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/.

16. Salles JF, Parente MAMP. Avaliação da leitura e da escrita de palavras em crianças de 2º série abordagem neuropsicológica cognitiva. Psicol Reflex Crit. 2007;2(20):220-8. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722007000200007.

17. Andrade AJL, Celeste LC, Alves LM. Caracterização da fluência de leitura em escolares do Ensino Fundamental II. Audiol Commun Res. 2019;24:1-8. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2018-1983.

18. Fuchs LS, Fuchs D, Hosp MK, Jenkins JR. Oral reading fluency as an indicator of reading competence: a theoretical, empirical, and historical analysis. Sci Stud Read. 2001;5(3):239-56. http://dx.doi.org/10.1207/ S1532799XSSR0503_3.

19. Bolaños D, Cole RA, Ward WH, Tindal GA, Schwanenflugel PJ, Kuhn MR. Automatic assessment of expressive oral reading. Speech Commun. 2013;55(2):221-36. http://dx.doi.org/10.1016/j.specom.2012.08.002.

20. Salles JF, Parente MAMP. Compreensão textual em alunos de segunda e terceira séries: uma abordagem cognitiva. Estud Psicol. 2004;9(1):71-80. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2004000100009.

21. IBGE: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Escolar, database 2018 [Internet]. 2018 [citado em 2018 Ago 1]. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/belo-horizonte/pesquisa/13/5913

22. Boersma P, Weenik D. Praat: doing phonetics by computer. Version 6.0.37 [Internet]. 2020 [citado em 2018 Ago 1]. Disponível em: www.praat.org

23. Schoenberg MR, Dawson KA, Duff K, Patton D, Scott JG, Adams RL. Test performance and classification statistics for the Rey Auditory Verbal Learning Test in selected clinical samples. Arch Clin Neuropsychol. 2006;21(7):693- 703. http://dx.doi.org/10.1016/j.acn.2006.06.010. PMid:16987634.

24. Avila CR, Kida AS, Carvalho CA, Paolucci JF. Reading errors typology of Brazilian students considered good readers. Pro Fono. 2009;21(4):320-5. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872009000400010. PMid:20098951.

25. Komeno EM, Ávila CRB, Cintra IP, Schoen TH. Velocidade de leitura e desempenho escolar na última série do ensino fundamental. Estud Psicol. 2015;32(3):437-47. http://dx.doi.org/10.1590/0103-166X2015000300009.

26. Abbott M, Wills H, Greenwood CR, Kamps D, Heitzman-Powell L, Selig J. The combined effects of grade retention and targeted small-group intervention on students’ literacy outcomes. Read Writ Q. 2009;26(1):4-25. http://dx.doi.org/10.1080/10573560903396876.

27. Laguardia J, Penna ML. Definição de caso e vigilância epidemiológica. Inf. Epidemiol. Sus. 1999;8(4):63-6. http://dx.doi.org/10.5123/S0104- 16731999000400005.

28. Fonseca RP, de Salles JF, Parente MAMP. Development and content validity of the Brazilian Brief Neuropsychological Assessment Battery Neupsilin. Psychol Neurosci. 2008;1(1):55-62. http://dx.doi.org/10.3922/j. psns.2008.1.009.

29. Bertolucci PH, Brucki SM, Campacci SR, Juliano Y. O mini-exame do estado mental em uma população geral: impacto da escolaridade. Arq Neuropsiquiatr. 1994;52(1):1-7. http://dx.doi.org/10.1590/S0004- 282X1994000100001. PMid:8002795.

30. Wang C, Algozzine B, Ma W, Porfeli E. Oral reading rates of second-grade students. J Educ Psychol. 2011;103(2):442-54. http://dx.doi.org/10.1037/ a0023029


Submetido em:
09/06/2020

Aceito em:
24/09/2020

60f483c6a953950e867949d3 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections