CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202020169
CoDAS
Artigo Original

Do vocabulary and narrative skills correlate in preschoolers with typical language development?

O vocabulário e as habilidades narrativas se correlacionam em pré-escolares com desenvolvimento típico de linguagem?

Marcelle Stella de Lima Souza; Ana Manhani Cáceres-Assenço

Downloads: 3
Views: 801

Abstract

Purpose: To characterize the performance of preschoolers with typical language development in tasks of expressive vocabulary and oral narrative and to verify possible correlations. Methods: The study included 39 children aged 4 to 6 years old, of both genders, with no complaints about language development. Mothers answered a questionnaire of socioeconomic classification, while the ABFW Vocabulary Test was used to evaluate the vocabulary and the book “Frog, where are you?” was used to elicit the child’s oral narrative. The data collected were submitted to descriptive and inferential statistical analysis. Results: Regarding expressive vocabulary, the majority of preschoolers (92.3%) had the usual verbal designation (UVD) suitable for the age group, and the semantic fields with the highest UVD were “animals”, “shapes and colors”, “toys and musical instruments”, “transportation” and those with children were “professions” and “local”. The predominant type of narrative was causal, followed by intentional. There was no correlation between UVD and the use of words in the narratives, but there was a positive correlation between the total and the number of different words used in the narrative. Conclusion: There was no correlation between the expressive vocabulary (UVD) and the use of words in the narrative, but the preschoolers who used more words in their narratives also showed greater lexical variety in this sample

Keywords

Child Language; Language Development; Vocabulary; Narration; Preschool Children

Resumo

Objetivo: Caracterizar o desempenho de pré-escolares com desenvolvimento típico de linguagem em tarefas de vocabulário expressivo e de narrativa oral e verificar possíveis correlações. Método: Participaram dessa pesquisa 39 crianças com idade entre 4 a 6 anos, de ambos os gêneros, sem queixas sobre o desenvolvimento de linguagem. As mães responderam um questionário de classificação socioeconômica, enquanto para avaliação do vocabulário foi utilizada a prova de Vocabulário Expressivo do ABFW e para eliciar a narrativa oral da criança foi utilizado o livro “Frog, where are you?”. Os dados coletados foram submetidos à análise estatística descritiva e inferencial. Resultados: Com relação ao vocabulário expressivo, a maioria dos pré-escolares (92,3%) apresentou designação verbal usual (DVU) total adequada para a faixa etária e os campos semânticos com maior DVU foram “animais”, “formas e cores”, “brinquedos e instrumentos musicais”, “meios de transporte” e os com menor foram “profissões” e “locais”. O tipo de narrativa predominante foi causal, seguido pela intencional. Não houve correlação entre DVU e o uso de palavras nas narrativas, mas houve correlação positiva entre o total de palavras e o número de palavras diferentes utilizadas na narrativa. Conclusão: Não houve correlação entre o vocabulário expressivo (DVU) e o uso de palavras na narrativa, mas os pré-escolares que usaram mais palavras em suas narrativas também apresentaram maior variedade lexical nesta amostra

Palavras-chave

Linguagem Infantil; Desenvolvimento da Linguagem; Vocabulário; Narração; Pré-Escolar

Referências

1. Carniel CZ, Furtado MCC, Vicente JB, Abreu RZ, Tarozzo RM, Cardia SETR, et al. Influência de fatores de risco sobre o desenvolvimento da linguagem e contribuições da estimulação precoce: revisão integrativa da literatura. Rev CEFAC. 2017;19(1):109-18. http://dx.doi.org/10.1590/1982- 0216201719115616.

2. Smith J, Levickis P, Eadie T, Bretherton L, Conway L, Goldfeld S. Associations between early maternal behaviours and child language at 36 months in a cohort experiencing adversity. Int J Lang Commun Disord. 2019;54(1):110-22. http://dx.doi.org/10.1111/1460-6984.12435. PMid:30387273.

3. Silva ACF, Ferreira AA, Queiroga BAM. Desenvolvimento da narrativa oral e o nível de escolaridade materna. Rev CEFAC. 2014;16(1):174-86. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620146412.

4. Misquiatti ARN, Nakaguma PG, Brito MC, Olivati AG. Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadas. Rev CEFAC. 2015;17(3):783-91. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201513814.

5. Law J, Charlton J, Asmussen K. Language as a child wellbeing indicator. London: Early Intervention Foundation; 2017.

6. Moretti TCF, Kuroishi RCS, Mandrá PP. Vocabulário de pré-escolares com desenvolvimento típico de linguagem e variáveis socioeducacionais. CoDAS. 2017;29(1):e20160098. PMid:28300961.

7. Carvalho AJ, Lemos SM, Goulart LM. Desenvolvimento da linguagem e sua relação com comportamento social, ambientes familiar e escolar: revisão sistemática. CoDAS. 2016;28(4):470-9. http://dx.doi.org/10.1590/2317- 1782/20162015193. PMid:27652929.

8. De Giacomo A, Coppola A, Tricarico T, Terrenzio V, Margari M, Petruzzelli MG, et al. Socioeconomic status and imitation on language acquisition in a sample of preschool children. Riv Psichiatr. 2018;53(4):199-204. PMid:30087490. 

9. Dias NM, Bueno JOS, Pontes JM, Mecca TP. Linguagem oral e escrita na Educação Infantil: relação com variáveis ambientais. Psicol Esc Educ. 2019;23:e178467. http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392019018467.

10. Crestani AH, Moraes AB, Souza APR. Análise da associação entre índices de risco ao desenvolvimento infantil e produção inicial de fala entre 13 e 16 meses. Rev CEFAC. 2015;17(1):169-76. http://dx.doi.org/10.1590/1982- 021620153514.

11. Armonia AC, Mazzega LC, Pinto FCA, Souza ACRF, Perissinoto J, Tamanaha AC. Relação entre vocabulário receptivo e expressivo em crianças com transtorno específico do desenvolvimento da fala e da linguagem. Rev CEFAC. 2015;17(3):759-65. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620156214.

12. Verreschi MQ, Cáceres-Assenço AM, Befi-Lopes DM, Befi-Lopes DM. Uso de substantivos e verbos por pré-escolares com alteração específica de linguagem. CoDAS. 2016;28(4):362-8. PMid:27652924.

13. Gardner-Neblett N, Iruka IU. Oral narrative skills: explaining the language-emergent literacy link by race/ethnicity and SES. Dev Psychol. 2015;51(7):889-904. http://dx.doi.org/10.1037/a0039274. PMid:25938554.

14. Silveira HG, Brocchi BS, Perissinoto J, Puglisi ML. O efeito da tutela na narrativa de crianças em desenvolvimento típico. CoDAS. 2019;31(2):2-9. PMid:30942288.

15. Ganthous G, Rossi NF, Giacheti CM. Narrativa oral de indivíduos com Transtorno do Espectro Alcoólico Fetal. CoDAS. 2017;29(4):e20170012. PMid:28813074.

16. Rossi NF, Lindau TA, Gillam RB, Giacheti CM. Adaptação cultural do Test of Narrative Language (TNL) para o Português Brasileiro. CoDAS. 2016;28(5):507-16. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20162016018. PMid:27683830.

17. Costa G, Rossi NF, Giacheti CM. Performance of Brazilian Portuguese speakers in the Test of Narrative Language (TNL). CoDAS. 2018;30(4):e20170148. PMid:30043829.

18. Santos AO, Rossi NF, Tandel MCFF, Richieri-Costa A, Giacheti CM. Aspectos da fluência em tarefa de narrativa oral na síndrome del22q11.2. CoDAS. 2016;28(4):373-8. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20162015179. PMid:27509399.

19. Pezold MJ, Imgrund CM, Storkel HL. Using computer programs for language sample analysis. Lang Speech Hear Serv Sch. 2020;51(1):103- 14. http://dx.doi.org/10.1044/2019_LSHSS-18-0148. PMid:31697609.

20. Shivabasappa P, Peña ED, Bedore LM. Core vocabulary in the narratives of bilingual children with and without language impairment. Int J Speech Lang Pathol. 2018;20(7):790-801. http://dx.doi.org/10.1080/17549507.2 017.1374462. PMid:28937305.

21. Korecky-Kröll K, Dobek N, Blaschitz V, Sommer-Lolei S, Boniecki M, Uzunkaya-Sharma K, et al. Vocabulary as a central link between phonological working memory and narrative competence: evidence from monolingual and bilingual four-year-olds from different socioeconomic backgrounds. Lang Speech. 2019;62(3):546-69. http://dx.doi.org/10.1177/0023830918796691. PMid:30223701.

22. Kapantzoglou M, Fergadiotis G, Auza Buenavides A. Psychometric evaluation of lexical diversity indices in spanish narrative samples from children with and without developmental language disorder. J Speech Lang Hear Res. 2019;62(1):70-83. http://dx.doi.org/10.1044/2018_JSLHR-L-18-0110. PMid:30950757.

23. ABEP: Associação Nacional de Empresas e Pesquisas. Critério de classificação econômica do Brasil. São Paulo: ABEP; 2016.

24. Befi-Lopes DM. Vocabulário. In: Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner HF. ABFW: teste de linguagem infantil nas áreas da linguagem, vocabulário, fluência e pragmática. 2. ed. Barueri: Pró-fono; 2004. Cap. 2, p. 33-50.

25. Mayer M. Frog, where are you? New York: Dial Books for Young Readers; 1996.

26. Baron-Cohen S, Leslie AM, Frith U. Mechanical, behavioral and intentional understanding of picture stories in autistic children. Br J Dev Psychol. 1986;4(2):113-25. http://dx.doi.org/10.1111/j.2044-835X.1986.tb01003.x.

27. Medeiros VP, Valença RKL, Guimarães JATL, Costa RCC. Expressive vocabulary and analyze the variables in a regional sample of students in Maceió. ACR. 2013;18(2):71-7.

28. Cáceres-Assenço AM, Cristina S, Ferreira A, Befi-lopes DM. Application of a Brazilian test of expressive vocabulary in European Portuguese children. CoDAS. 2018;1782(2):2-7. PMid:29791612.

29. Brancalioni AR, Zauza A, Karlinski CD, Quitaiski LF, Thomaz MFO. Desempenho do vocabulário expressivo de pré-escolares de 4 a 5 anos da rede pública e particular de ensino. ACR. 2018;23:e1836. https://doi. org/10.1590/2317-6431-2016-1836.

30. Zenaro MP, Rossi NF, Souza ALDM, Giacheti CM. Estrutura e coerência da narrativa oral de crianças com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. CoDAS. 2019;31(6):e20180197. http://dx.doi. org/10.1590/2317-1782/20192018197. PMid:31778423.


Submetido em:
10/06/2020

Aceito em:
30/10/2020

60f48edca953951186779ab3 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections