CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202020209
CoDAS
Artigo Original

Occurrence of reading and writing cognitive processes and perception visual skills in students with Visual Dyslexia

Ocorrência dos processos cognitivos de leitura e escrita e habilidades perceptovisuais em escolares com Dislexia Visua

Silvana Mantovani; Rafael Ribeiro Magro; Rita de Cassia Helu Mendonca Ribeiro; Adriana Maira Marini; Marielza Regina Ismael Martins

Downloads: 4
Views: 754

Abstract

Purpose: to evaluate and classify visual dyslexic students, considering that developmental dyslexia subtypes are not differentiated in most diagnoses and that they affect a generalized approach. Methods: Cross-sectional, observational, analytical study composed of 80 students, divided into two groups, GA (dyslexics) and GB (without complaints of learning difficulties) using PROLEC (proof of assessment of reading processes), TVPS – 3 (Visual Test of Perceptual Skills) and TPMBO (Bruininks-Oseretsky Motor Proficiency Test) - subtests 7 and 8. Results: Comparing the groups, the students of GA presented inferior performance in all the PROLEC tests and in the TVPS3 tests. The TPMBO tests of visuomotor coordination and manual dexterity tests were inferior. In a second stage, screening the visual dyslexics, 12 (30%) schoolchildren were found, who presented better performance in reading frequent words, when compared to the performance in reading infrequent words and pseudowords. In the visual perceptual skills (TVPS-3), they obtained values below 50%, except for the subscale constancy of form. The occurrences of exchanges in reading aloud were in confusion of letters, syllables or words with little difference in the way of writing, but different in the direction, the same students did not present exchanges or confusions between letters, which have the same point and manner of articulation, and whose sounds are acoustically close. Conclusion: Thus, characterizing the dyslexia subtype is fundamental, because the application of therapeutic techniques will depend on the correct focus of the observed changes. Therefore, an accurate and multidisciplinary diagnosis is required.

Keywords

Dyslexia; Reading; Handwriting; Visual Perception; Students

Resumo

Objetivo: Avaliar e classificar escolares disléxicos visuais, considerando que, subtipos de dislexia do desenvolvimento não são diferenciados na maioria dos diagnósticos e que os mesmos incidem em uma abordagem generalizada. Método: Estudo transversal, observacional, analítico composto de 80 escolares, divididos em dois grupos, GA (disléxicos) e GB (sem queixa de dificuldade de aprendizagem) aplicando o PROLEC (prova de avaliação dos processos de leitura), o TVPS–3 (Teste Visual de Habilidades Perceptuais) e TPMBO (Teste de Proficiência Motora de Bruininks-Oseretsky) – subtestes 7 e 8. Resultados: Comparando os grupos, os escolares do GA apresentaram desempenho inferior em todas as provas do PROLEC e no teste do TVPS−3. A execução nos testes de coordenação visuomotora e destreza manual do TPMBO foram inferiores. Em uma segunda etapa, triando os disléxicos visuais foram encontrados 12 (30%) escolares, que apresentaram melhor desempenho na leitura de palavras frequentes, quando comparados ao desempenho na leitura de palavras não frequentes e pseudopalavras. Nas habilidades perceptuais visuais (TVPS-3), obtiveram valores abaixo de 50%, exceto na subescala constância de forma. As ocorrências de trocas na leitura em voz alta, foram em confusão de letras, silabas ou palavras com pouca diferença na forma de escrever, mas diferentes na direção, os mesmos escolares não apresentaram trocas ou confusões entre letras, que possuem mesmo ponto e modo articulatório, e cujos sons são acusticamente próximos. Conclusão: Assim caracterizar o subtipo da dislexia é fundamental, porque a aplicação das técnicas terapêuticas, dependerá do correto enfoque das alterações observadas. Portanto, é necessário um diagnóstico exato e multidisciplinar.

Palavras-chave

Dislexia; Leitura; Escrita; Percepção Visual; Estudantes

Referências

1. APA: American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington; 2013. https://doi.org/10.1176/appi. books.9780890425596.

2. Adlof SM, Hogan TP. Understanding dyslexia in the context of developmental language disorders. Lang Speech Hear Serv Sch. 2018;49(4):762-73. http:// dx.doi.org/10.1044/2018_LSHSS-DYSLC-18-0049. PMid:30458538.

3. Janarthanan SD. Visual processing disorder in children. The Opthalmmology Open Journal. 2017;2(2):45-8. http://dx.doi.org/10.17140/OOJ-2-113.

4. Peterson RL, Pennington BF. Developmental dyslexia. Lancet. 2012;379(9830):1997-2007. http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60198- 6. PMid:22513218.

5. Friedman NP, Miyake A. Unity and diversity of executive functions: individual differences as a window on cognitive structure. Cortex. 2017;86:186-204. http://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2016.04.023. PMid:27251123.

6. Ciasca SM, Rodrigues SD, Azoni CAS, Lima RL. Transtornos de aprendizagem: neurociência e interdisciplinaridade. São Paulo: Book Toy; 2015.

7. Ozernov-Palchik O, Gaab N. Tackling the ‘dyslexia paradox’: reading brain and behavior for early markers of developmental dyslexia. Wiley Interdiscip Rev Cogn Sci. 2016;7(2):156-76. http://dx.doi.org/10.1002/ wcs.1383. PMid:26836227.

8. Provazza S, Adams AM, Giofrè D, Roberts DJ. Double Trouble: visual and phonological impairments in english dyslexic readers. Front Psychol. 2019;10:2725. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02725. PMid:31920790.

9. Moojen SMP, Bassôa A, Gonçalves HA. Características da dislexia de desenvolvimento e sua manifestação na idade adulta. Rev Psicopedag [Internet]. 2016 [citado em 2020 Jul 6];33(100):50-9. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103- 84862016000100006&lng=es&tlng=pt

10. Boros M, Anton J-L, Pech-Georgel C, Grainger J, Szwed M, Ziegler JC. Déficits de processamento ortográfico na dislexia do desenvolvimento: além da corrente visual ventral. Neuroimage. 2016;128(2):316-27. http:// dx.doi.org/10.1016/j.neuroimage.2016.01.014. PMid:26774610.

11. Cao F, Yan X, Wang Z, Liu Y, Wang J, Spray GJ, et al. Neural signatures of phonological deficits in Chinese developmental dyslexia. Neuroimage. 2017;146:301-11. http://dx.doi.org/10.1016/j.neuroimage.2016.11.051. PMid:27890803.

12. Snowling MJ. Early identification and interventions for dyslexia: a contemporary view. J Res Spec Educ Needs. 2013;13(1):7-14. http://dx.doi. org/10.1111/j.1471-3802.2012.01262.x. PMid:26290655.

13. Ellis AW. Leitura, escrita e dislexia: uma análise cognitiva. Porto Alegre: Artes Médicas; 1995.

14. Chyl K, Kossowski B, Dębska A, Łuniewska M, Marchewka A, Pugh KR, et al. Reading acquisition in children: developmental processes and dyslexiaspecific Effects. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2019;58(10):948-60. http://dx.doi.org/10.1016/j.jaac.2018.11.007. PMid:30768401.

15. Barboza FBR, Garcia RB, Galera C. Memória de trabalho fonológica, atenção visual e leitura em crianças de 5ª e 6ª séries do ensino fundamental. Estud Psicol. 2015;20(2):82-91. http://dx.doi.org/10.5935/1678-4669.20150010.

16. Dehaene S, Pegado F, Braga LW, Ventura P, Nunes G Fo, Jobert A, et al. How learning to read changes the cortical networks for vision and language. Science. 2010;3(6009):1359-64. http://dx.doi.org/10.1126/science.1194140. PMid:21071632.

17. Seymour PHK. Variability in dyslexia. In: Hulme C, Snowling M, editors. Reading development and dyslexia. London: Whurr; 1994. p. 65-85.

18. Marchand-Krynski ME, Morin-Moncet O, Bélanger AM, Beauchamp MH, Leonard G. Shared and differentiated motor skill impairments in children with dyslexia and/or attention deficit disorder: from simple to complex sequential coordination. PLoS One. 2017;12(5):e0177490. http://dx.doi. org/10.1371/journal.pone.0177490. PMid:28542319.

19. Capellini SA, Oliveira A, Cuetos F. 2014. PROLEC: provas de avaliação dos processos de leitura. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2014.

20. Martin NA. Test of visual perception skills. 3rd ed. Novato: Academic Therapy Publications; 2006.

21. Bizzaro M, Giofrè D, Girelli L, Cornoldi C. Arithmetic, working memory, and visuospatial imagery abilities in children with poor geometric learning. Learn Individ Differ. 2018;62:79-88. http://dx.doi.org/10.1016/j. lindif.2018.01.013.

22. Lisot JÁ, Cavalli MDO. O teste de proficiência motora de BruininksOseretsky: uma análise descritiva. Movimento. 1995;2(2). http://dx.doi. org/10.22456/1982-8918.2187.

23. Frey A, Bosse ML. Perceptual span, visual span, and visual attention span: three potential ways to quantify limits on visual processing during reading. Vis Cogn. 2018;26(6):412-29. http://dx.doi.org/10.1080/13506285.2018. 1472163.

24. Yang J, Tan LH. Whole-brain functional networks for phonological and orthographic processing in Chinese good and poor readers. Front Psychol. 2020;10:2945. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02945.

25. Oliveira AM, Cardoso MH, Capellini SA. Caracterização dos processos de leitura em escolares com dislexia e distúrbio de aprendizagem. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2012;17(2):201-7. http://dx.doi.org/10.1590/S1516- 80342012000200017.

26. Ligeiro JL, Barreira SD. Análise comparativa do desenho da figura humana em crianças diagnosticadas com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: um estudo exploratório. Rev Psicopedag. 2019;36(110):183- 95.

27. Mayeda GBG, Navatta ACR, Miotto EC. Intervenção fonológica em escolares de risco para dislexia: revisão de literatura. Rev Psicopedag. 2018;35(107):231-41.

28. Fusco N, Germano GD, Capellini AS. Eficácia de um programa de intervenção percepto-viso-motora para escolares com dislexia. CoDAS. 2015;27(2):128- 34. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20152014013. PMid:26107077.

29. Gabay Y, Dundas E, Plaut D, Behrmann M. Atypical perceptual processing of faces in developmental dyslexia. Brain Lang. 2017;173:41-51. http:// dx.doi.org/10.1016/j.bandl.2017.06.004. PMid:28624595.

30. Alves DC, Casella EB, Ferraro OA. Desempenho ortográfico de escolares com dislexia do desenvolvimento e com dislexia do desenvolvimento associado ao transtorno do déficit de atenção e hiperatividade. CoDAS. 2016;28(2):123-31. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20162015068. PMid:27191875.


Submetido em:
06/07/2020

Aceito em:
21/10/2020

60f48b1ba9539510836194f3 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections