CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232022160en
CoDAS
Artigo Original

Future teachers and the self-perception of vocal symptoms and knowledge about vocal health and hygiene

Futuros professores e a autopercepção de sintomas vocais e conhecimento em saúde e higiene vocal

Inaiê Caroline Brugnolo Rosa; Ana Paula Dassie-Leite; Eliane Cristina Pereira; Perla do Nascimento Martins

Downloads: 1
Views: 116

Abstract

Purpose

To analyze responses of future teachers regarding the self-perception of vocal symptoms and knowledge about vocal health and vocal hygiene, relating them to sociodemographic and occupational variables and previous knowledge about voice.

Methods

Observational, analytical and cross-sectional study. A total of 264 undergraduate students participated and the Vocal Health and Hygiene Questionnaire (QSHV), Vocal Symptoms Scale (ESV) and a questionnaire with sociodemographic, occupational and vocal questions were applied. Data were statistically analyzed considering a 5% significance level.

Results

QSHV of future teachers had a total mean score of 21.89, suggestive of lack of knowledge about vocal health and hygiene. The results of the ESV are above the instrument's cutoff score, in each of the three domains and in the total score, there was greater symptomatology in first-year students when compared to other students, in the emotional, limitation and total domains. There was a difference when comparing the QSHV with the year of graduation (p=0.001), in which third and fourth year students obtained higher scores. A positive correlation was observed between the total QSHV score and the age variable (p=0.019).

Conclusion

Future teachers present important vocal symptomatology, compatible with dysphonic individuals, and have insufficient knowledge about vocal health and hygiene. Knowledge is even lower among students in the early undergraduate years and at a younger age. Older future teachers demonstrate more knowledge about vocal health and hygiene. It is necessary to propose preventive actions with this population, even during the graduation period, aiming to reduce the risks of developing vocal problems in the medium or long term during teaching.

Keywords

Voice; Teachers; Voice Disorders; Health Promotion; Quality of Life

Resumo

Objetivo

Analisar respostas de futuros professores quanto à autopercepção de sintomas vocais e conhecimento sobre saúde vocal e higiene vocal, relacionando-os às variáveis sociodemográficas, ocupacionais e conhecimento prévio sobre voz.

Método

Estudo observacional, analítico e transversal. Participaram 264 alunos de licenciatura, foram aplicados Questionário de Saúde e Higiene Vocal (QSHV), Escala de Sintomas Vocais (ESV) e questionário com perguntas sociodemográficas, ocupacionais e vocais. Os dados foram analisados estatisticamente considerando nível de significância 5%.

Resultados

QSHV de futuros professores apresentou escore médio total de 21,89, sugestivo de conhecimento insuficiente sobre saúde e higiene vocal. Resultados da ESV estão acima da nota de corte do instrumento, nos três domínios e no escore total, observou-se maior sintomatologia em estudantes do primeiro ano quando comparados aos demais estudantes, nos domínios emocional, limitação e total. Houve diferença na comparação do QSHV com o ano da graduação (p=0,001), em que alunos dos terceiros e quartos anos obtiveram pontuações maiores. Observou-se correlação positiva entre escore total do QSHV e variável idade (p=0,019).

Conclusão

Futuros professores apresentam sintomatologia vocal importante, compatível aos indivíduos disfônicos, e possuem conhecimento insuficiente sobre saúde e higiene vocal. O conhecimento é ainda menor em alunos dos anos de graduação iniciais e com menor idade. Futuros professores com mais idade demonstram ter mais conhecimento sobre saúde e higiene vocal. Faz-se necessária a proposição de ações preventivas à essa população, ainda no período da graduação, visando à diminuição dos riscos ao desenvolvimento de problemas vocais em médio ou longo prazo durante a docência.

Palavras-chave

Voz; Docentes; Distúrbios da Voz; Promoção da Saúde; Qualidade de Vida

Referências

  1. Grillo MH, Penteado RZ. Impacto vocal na qualidade de vida de professore(a)s do ensino fundamental. Pro Fono. 2005;17(3):321-30. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872005000300006
  2. Pizolato RA, Mialhe FL, Cortelazzi KL, Ambrosano GMB, Beltrati RMI, Pereira AC. Avaliação dos fatores de risco para distúrbios de voz em professores e análise acústica vocal como instrumento de avaliação epidemiológica. Rev CEFAC. 2013;15(4):957-66. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462013000400025
  3. Gonçalves CGO, Penteado RZ, Silvério KCA. Fonoaudiologia e saúde do trabalhador: a questão da saúde vocal do professor. Saúde Rev. 2005;7(15):45-51.
  4. Roy N, Merrill RM, Thibeault S, Parsa R, Gray SD, Smith EM. Prevalence of voice disorders in teachers and general population. J Speech Lang Hear Res. 2004;47(2):281-93. http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2004/023) PMid:15157130.
  5. Behlau M, Zambon F, Guerrieri AC, Roy N. Epidemiology of voice disorders in teachers and nonteachers in Brazil: prevalence and adverse effects. J Voice. 2012;26(5):665.e9-18. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.09.010 PMid:22516316.
  6. Cielo CA, Ribeiro VV, Hoffmann CF. Sintomas vocais de futuros profissionais da voz. Rev CEFAC. 2015;17(1):34-43. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201517013
  7. Servilha EAM, Mendes GB. Autopercepção vocal, cuidados e perspectivas de uso na docência por graduandos de Pedagogia. Distúrb Comun. 2007;19(3):313-23.
  8. Fantini LA, Ferreira LP, Trenche MCB. O bem-estar vocal na formação de professores. Distúrb Comun. 2012;23(2):217-26.
  9. Simberg S, Sala E, Rönnemaa AM. A comparison of the prevalence of vocal symptoms among teacher students and other university students. J Voice. 2004;18(3):363-8. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2003.12.005 PMid:15331109.
  10. Palheta FX No, Freire JVC, Damasceno LAA, Ferreira RO, Fernandes VHA, Palheta ACP. Incidence of hoarseness in students of the last year of degree courses. Int Arch Otorhinolaryngol. 2008;12(2):246-52.
  11. Almeida AAF, Behlau M. Relations between self-regulation behavior and vocal symptoms. J Voice. 2017;31(4):455-61. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2016.10.010 PMid:27838284.
  12. Penteado RZ. Relações entre saúde e trabalho docente: percepções de professores sobre saúde vocal. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2007;12(1):18-22. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342007000100005
  13. Siqueira LDE, Andrade CAS, Rissoni TCA, Azevedo R, Maeda ST. Saúde vocal e o impacto na qualidade de vida de estudantes universitários. Rev CEFAC. 2015;17(6):1957-64. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620151762615
  14. Andrade BMR, Giannini SPP, Duprat AC, Ferreira LP. Relação entre a presença de sinais videolaringoscópicos sugestivos de refluxo laringofaríngeo e distúrbio de voz em professoras. CoDAS. 2016;28(3):302-10. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20162015122
  15. Almeida AAF, Behlau M. Relations between self-regulation behavior and vocal symptoms. J Voice. 2017;31(4):455-61. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2016.10.010 PMid:27838284.
  16. Deary IJ, Wilson JA, Carding PN, Mackenzie K. VoiSS: a aptient-derived. Voice Symptom Scale. J Psychosom Res. 2003;54(5):483-9. http://dx.doi.org/10.1016/S0022-3999(02)00469-5 PMid:12726906.
  17. Moreti F, Zambon F, Oliveira G, Behlau M. Crosscultural adaptation, validation, and cutoff values of the Brazilian version of the Voice Symptom Scale Voiss. J Voice. 2014;28(4):458-68. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2013.11.009 PMid:24560004.
  18. Amaral AC, Zambon F, Moreti F, Behlau M. Desconforto do trato vocal em professores após atividade letiva. CoDAS. 2017;29(2):e20160045. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20172016045 PMid:28355385.
  19. Moreti FTG. Questionário de Saúde e Higiene Vocal - QSHV: desenvolvimento, validação e valor de corte [tese]. São Paulo: Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo; 2016.
  20. Ohlsson AC, Andersson EM, Södersten M, Simberg S, Barregård L. Prevalence of voice symptoms and risk factors in teacher students. J Voice. 2012;26(5):629-34. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.11.002 PMid:22578438.
  21. Richter B, Nusseck M, Spahn C, Echternach M. Effectiveness of a voice trainingprogram for student teachers on vocal health. J Voice. 2016;30(4):452-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2015.05.005 PMid:26059831.
  22. Williams NR. Occupational groups at risk of voice disorders: a review of the literature. Occup Med. 2003;53(7):456-60. http://dx.doi.org/10.1093/occmed/kqg113 PMid:14581643.
  23. Musial PL, Dassie-Leite AP, Zaboroski AP, Casagrande RC. Interferência dos sintomas vocais na atuação profissional de professores. Distúrb Comun. 2011;23(3):335-41.
  24. Fabrício MZ, Kasama ST, Martinez EZ. Qualidade de vida relacionada à voz de professores universitários. Rev CEFAC. 2009;12(2):280-7. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000062
  25. Ferreira LP, Guerra JR, Loiola CM, Ghirardi ACDAM. Relationship between vocal symptoms in college students and their possible causes. Int Arch Otorhinolaryngol. 2012;16(3):306-12. PMid:25991950.
  26. Rogerson J, Dodd B. Is there an effect of dysphonic teachers’ voices on children’s processing of spoken language? J Voice. 2005;19(1):47-60. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2004.02.007 PMid:15766849.
  27. Gimenez SRML, Madazio G, Zambon F, Behlau M. Análise da timidez na desvantagem vocal percebida em professores. CoDAS. 2019;31(3):e20180149. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182018149 PMid:31271582.
  28. Moreti F, Zambon F, Behlau M. Conhecimento em cuidados vocais por indivíduos disfônicos e saudáveis de diferentes gerações. CoDAS. 2016;28(4):463-9. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20162015162
     
65a86ca1a953954fc3658fc3 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections