CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/e20240086pt
CoDAS
Artigo Original

Identificação perceptivo-auditiva de contrastes de obstruintes por crianças com e sem Transtorno Fonológico

Identification of obstruent contrasts by children with and without phonological disorders

Mayara Ferreira de Assis; Elissa Barbi Mouro Pagliari Cremasco; Isabella Rodrigues Domingues; Larissa Cristina Berti

Downloads: 0
Views: 13

Resumo

RESUMO: Objetivo: (1) comparar a acurácia perceptivo-auditiva e o tempo de reação em crianças com e sem transtorno fonológico na identificação do contraste das obstruintes; (2) verificar se há um efeito da classe fônica (oclusivas vs fricativas) na acurácia, no tempo de reação e no padrão de erro.

Método: Participaram do estudo 62 crianças (41 com diagnóstico de transtorno fonológico e 21 com desenvolvimento fonológico típico), entre 4 a 9 anos de idade. Foi realizada uma tarefa de identificação na classe das obstruintes, a partir do instrumento de avaliação de percepção de fala (PERCEFAL). O tempo de reação, a porcentagem de erros e acertos, bem como o padrão de erro foram considerados na análise.

Resultados: Com relação à acurácia perceptivo-auditiva, as crianças com transtorno fonológico tiveram uma média de acerto significativamente inferior quando comparadas às crianças com desenvolvimento fonológico típico, para ambas as classes. Quanto ao tempo de reação, as crianças com transtorno fonológico apresentaram maior tempo de reação para a classe das oclusivas (p≤0,05). Na análise do padrão de erro, os erros envolvendo o ponto articulatório foram os mais frequentes para ambas as classes e para ambos os grupos de crianças.

Conclusão: A presença do transtorno fonológico implica em menor acurácia perceptual. O maior tempo de reação das crianças com transtorno fonológico é dependente da classe fônica.

Palavras-chave

Percepção, Avaliação, Transtorno Fonológico, Desenvolvimento Infantil, Inteligibilidade de Fala

Abstract

Purpose  (1) To compare auditory-perceptual accuracy and reaction time in children with and without phonological disorders for identifying the contrast of obstruents, and (2) to verify whether there is an effect of the phonetic class (stops vs. fricatives) on the accuracy, reaction time and error pattern.

Methods  Sixty-two children (41 diagnosed with phonological disorders and 21 with typical phonological development), aged between 4 and 9 years, participated in the study. An identification task was performed in the obstruent class using the speech perception assessment instrument (PERCEFAL). Reaction time, percentage of correct and incorrect answers, and the error pattern were considered in the analysis. Results: Regarding auditory–perceptual accuracy, children with phonological disorders had a significantly lower average of correct answers than children with typical phonological development for both obstruent classes. Regarding reaction time, children with phonological disorders showed longer reaction times for the stop class (p≤0.05). In the error pattern analysis, errors involving the articulatory point were the most frequent for both classes and both groups of children.

Conclusion  The presence of phonological disorders implies attenuated perceptual accuracy. The longer reaction time of children with phonological disorders depends on the phonic class.

Keywords

Perception; Evaluation; Phonological Disorder; Child Development; Speech Intelligibility

Referências

1 APA: American Psychiatric Association. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed; 2014.

2 Bird J, Bishop D. Perception and awareness of phonemes in phonologically impaired children. Eur J Disord Commun. 1992;27(4):289-311. http://doi.org/10.3109/13682829209012042. PMid:1308694.

3 Broen PA, Strange W, Doyle SS, Heller JH. Perception and production of approximant consonants by normal and articulation-delayed preschool children. J Speech Hear Res. 1983;26(4):601-8. http://doi.org/10.1044/jshr.2604.601. PMid:6199587.

4 Rvachew S, Jamieson DG. Perception of voiceless fricatives by children with a functional articulation disorder. J Speech Hear Disord. 1989;54(2):193-208. http://doi.org/10.1044/jshd.5402.193. PMid:2709838.

5 Marchetti PT, Dalcin LM, Balen SA, Mezzomo CL. Processamento auditivo temporal e os traços distintivos de crianças com transtorno fonológico. Rev CEFAC. 2022;24(3):e2022.

6 Barrozo TF. Relação entre medidas fonológicas, de produção de fala e os potenciais evocados auditivos [tese]. São Paulo: Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo; 2018. http://doi.org/10.11606/T.5.2018.tde-02082018-123059.

7 Hearnshaw S, Baker E, Munro N. The speech perception skills of children with and without speech sound disorder. J Commun Disord. 2018;71:61-71. http://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2017.12.004. PMid:29306068.

8 Assis MF, Cremasco EBMP, Silva LM, Berti LC. Desempenho perceptivo-auditivo em crianças com e sem transtorno fonológico na classe das oclusivas. CoDAS. 2021;33(2):e20190248. http://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019248.

9 Cremasco EBMP, Assis MF, Berti LC. Identificação de contrastes fricativos do Português Brasileiro em crianças com e sem distúrbio dos sons da fala. Revista Linguagem & Ensino. 2021;24(4):686-700. http://doi.org/10.15210/rle.v24i4.21985.

10 Hearnshaw S, Baker E, Munro N. Speech perception skills of children with speech sound disorders: a systematic review and meta-analysis. J Speech Lang Hear Res. 2019;62(10):3771-89. http://doi.org/10.1044/2019_JSLHR-S-18-0519. PMid:31525302.

11 Berti LC. PERCEFAL: instrumento de avaliação da identificação de contrastes fonológicos. Audiol Commun Res. 2017;22:e1727. http://doi.org/10.1590/2317-6431-2016-1727.

12 Gifalli G, Berti LC, Marini VCC, Pegoraro-Krook MI, Dutka JCR. Assessment of speech perception in individuals with cleft lip and palate: percefal case report. In: Anais do Simpósio Internacional de Fissuras Orofaciais e Anomalias Relacionadas: a fronteira do conhecimento na reabilitação das anomalias craniofaciais; 2019; Bauru. Bauru: Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais, Universidade de São Paulo; 2019. p. 45.

13 Roque LMR, Berti LC. O efeito da idade em uma tarefa de identificação das vogais tônicas do Português Brasileiro. Audiol Commun Res. 2015;20(4):349-54. http://doi.org/10.1590/2317-6431-2015-1536.

14 Seekpng [Internet]. Related Wallpaper - monstrinhos coloridos. Skeeping; 2018 [citado 2018 Abr 11]. Disponível em: https://www.seekpng.com/ipng/u2w7o0o0e6o0r5u2_quadrado-colorido-png-parallel.

15 Patterson RD, Johnsrude IS. Functional imaging of the auditory processing applied to speech sounds. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2008;363(1493):1023-35. http://doi.org/10.1098/rstb.2007.2157. PMid:17827103.

16 Berti LC, Assis MF, Barbi EMPC. Speech production and speech perception in children with speech sound disorder. Clin Linguist Phon. 2022;36(2-3):183-202. http://doi.org/10.1080/02699206.2021.1948609. PMid:34279164.

17 Berti LC, Guilherme J, Esperandino C, Oliveira AM. Relationship between speech production and perception in children with Speech Sound Disorders. Journal of Portuguese Linguistics. 2020;19(1):13. http://doi.org/10.5334/jpl.244.

18 Cabbage KL, Hogan TP, Carrell TD. Speech perception differences in children with dyslexia and persistent speech delay. Speech Commun. 2022;82(1):14-25.

19 Pisoni DB, Tash J. Reaction times to comparisons within and across phonetic categories. Percept Psychophys. 1974;15(2):285-90. http://doi.org/10.3758/BF03213946. PMid:23226881.

20 Berti LC. Desempenho perceptivo-auditivo de crianças na identificação de contrastes fônicos. Alfa Revista de Linguística. 2017;61(1):81-103. http://doi.org/10.1590/1981-5794-1704-4.

21 Wang MD, Bilger RC. Consonant confusions in noise: a study of perceptual features. J Acoust Soc Am. 1973;54(5):1248-66. http://doi.org/10.1121/1.1914417. PMid:4765809.

22 Kent RD, Read C. Análise acústica da fala. São Paulo: Cortez Editora; 2015.

23 Miller GA, Nicely PE. An analysis of perceptual confusions among some English consonants. J Acoust Soc Am. 1955;27(2):338-52. http://doi.org/10.1121/1.1907526.

24 Edwards J, Gibbon F, Fourakis M. On discrete changes in the acquisition of the alveolar/velar stop consonant contrast. Lang Speech. 1997;40(2):203-10. http://doi.org/10.1177/002383099704000204.

25 Barbosa PA, Madureira S. Manual de fonética acústica experimental: aplicações a dados do português. São Paulo: Cortez Editora; 2023.

26 Munson B, Baylis AL, Krause MO, Yim D. Representation and access in phonological impairment. Lab Phonol. 2010;10:381-404.

27 Munson B, Edwards J, Beckman ME. Phonological knowledge in typical and atypical speech-sound development. Top Lang Disord. 2005;25(3):190-206. http://doi.org/10.1097/00011363-200507000-00003. PMid:20209070.
 


Submetido em:
29/03/2024

Aceito em:
20/08/2024

680d082ea953951c122987c3 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections