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Artigo Original

Development of speech and hearing skills in prematures adequate and small for gestational age: chronological age between 18 and 36 months

Desenvolvimento de linguagem e das habilidades auditivas em prematuros adequados e pequenos para a idade gestacional: idade cronológica entre 18 e 36 meses

Amanda Santiago de Gouveia; Mariani Maria de Freitas Oliveira; Ana Lúcia Goulart; Marisa Frasson de Azevedo; Jacy Perissinoto

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Abstract

Purpose: This study aimed to identify whether the development of hearing abilities in the first year of life is related to the development of language in preterm neonates with chronological age between 18 and 36 months, verifying if the language performance varies according to the weight/gestational age ratio. Methods: Retrospective and longitudinal study approved by the Institution’s Ethics Committee. The sample consisted of 66 preterm infants of both sexes, aged 18-36 months, divided into two groups: AIG Group 39 neonates with weight appropriate to the gestational age, 26 with normal hearing and 13 with altered hearing; and PIG group 27 neonates small for gestational age, 18 with normal and 9 with altered hearing. Results from the development of auditory skills in the first year of life and evaluation of the reception, expression and total of language (Menezes, 2003) were obtained from neonatal follow-up records. We used the ANOVA and the Equality Test of Two Proportions as statistical procedures. Results: In each group, we observed a significant difference in the Reception and Total language in children with normal and altered auditory development. Children with normal hearing development presented a higher percentage of language adequacy. The language performance did not differ in relation to the weight / gestational age adequacy. Conclusion: Changing auditory abilities in the first year of life interfered more in language development than the gestational age / weight ratio.

Keywords

Language; Development; Premature; Low Weight; Hearing; Language

Resumo

Objetivo: O estudo teve por objetivo identificar se o desenvolvimento das habilidades auditivas no primeiro ano de vida relaciona-se com o desenvolvimento de linguagem em neonatos pré-termo com idade cronológica entre 18 e 36 meses verificando se o desempenho de linguagem varia em função da relação peso/idade gestacional. Método: Estudo retrospectivo e longitudinal aprovado pelo Comitê de Ética da Instituição. Amostra composta por 66 neonatos prematuros de ambos os sexos de 18 a 36 meses de idade, distribuídos conforme a adequação peso/idade gestacional em dois grupos: (a) GAIG: 39 neonatos com peso adequado à idade gestacional, sendo 26 com desenvolvimento auditivo normal e 13 com alterado; (b) GPIG: 27 neonatos pequenos para a idade gestacional, 18 com desenvolvimento auditivo normal e 9 com alterado. A partir das consultas aos prontuários do serviço de acompanhamento dos neonatos, verificaram-se os resultados do desenvolvimento das habilidades auditivas no primeiro ano de vida e avaliação da recepção, expressão e total de Linguagem (Menezes, 2003). Adotados como procedimentos estatísticos o ANOVA e o teste de Igualdade de Duas Proporções. Resultados: O desempenho de linguagem não diferiu nos grupos GAIG e GPIG. Quando considerados o desenvolvimento auditivo normal e o alterado, em GAIG e GPIG, observou-se diferença significante na Recepção e Total de linguagem. As crianças com desenvolvimento auditivo normal apresentaram um maior percentual de adequação de linguagem. Conclusão: A alteração das habilidades auditivas no primeiro ano de vida interferiu mais no desenvolvimento da linguagem do que a relação peso/idade gestacional.

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem; Prematuridade; Baixo Peso; Audição; Linguagem. 

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Submetido em:
23/11/2018

Aceito em:
29/08/2019

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