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Artigo Original

Estudantes de teatro com e sem queixa de voz: dados sobre saúde e higiene vocal, sintomas e desvantagem vocal

Drama students with and without vocal complaint: vocal health and hygiene data, symptoms and voice handicap

Maria Rita dos Santos Amarante Cruz, Rosiane Yamasaki, Claudia Pacheco, Maria Cristina de Menezes Borrego, Mara Behlau

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Resumo

Objetivo: Obter informações sobre saúde e higiene vocal, sintomas vocais e desvantagem vocal de estudantes de teatro com e sem queixa de voz.

Método: Participaram da pesquisa 57 alunos de teatro que foram divididos em dois grupos: grupo sem queixa vocal (GSQ), composto por 39 alunos; grupo com queixa vocal (GCQ), composto por 18 alunos. Os participantes responderam a três protocolos de autoavaliação: 1. Questionário de Saúde e Higiene Vocal (QSHV); 2. Escala de Sintomas Vocais (ESV); 3. Índice de Desvantagem Vocal (IDV-10).

Resultados: Não houve diferença entre os grupos quanto aos conhecimentos de saúde e higiene vocal. Os estudantes de teatro do GCQ apresentaram maiores escores, mais sintomas vocais em todos os domínios do instrumento ESV e mais desvantagem vocal percebida no IDV-10 que os do GSQ. Quanto maior foi o conhecimento em saúde e higiene vocal (domínio total do QSHV), menores foram os sintomas vocais nos domínios emocional e total (ESV), e a desvantagem vocal foi percebida (domínio total do IDV-10) apenas no GCQ.

Conclusão: Não houve diferença quanto ao conhecimento sobre saúde e higiene vocal entre alunos de teatro com e sem queixa vocal. Contudo, os alunos de teatro com queixa vocal apresentaram mais sintomas vocais e referiram percepção de mais desvantagem vocal, aspectos esses que se correlacionaram negativamente com o conhecimento sobre saúde e higiene vocais.

Palavras-chave

Arte; Fonoaudiologia; Protocolos; Promoção da Saúde; Voz

Abstract

Purpose: To gather information about vocal health and hygiene, voice symptoms, and voice handicap from drama students with and without vocal complaints.

Methods: A total of 57 drama students participated of this study. They were divided into two groups: no vocal complaints group (NCG), with 39 students; and with vocal complaints group (WCG), with 18 students. The participants answered to three self-assessment protocols: 1. Vocal Health and Hygiene Questionnaire (VHHQ), 2. Voice Symptom Scale (VoiSS); and 3. Voice Handicap Index (VHI-10).

Results: No difference was observed between groups related to the knowledge of vocal health and hygiene. The drama students from the WCG presented higher scores, more voice symptoms in all subscales of the VoiSS, and more voice handicap, e.g,higher VHI-10 scores than the NCG. The more knowledge on vocal health and hygiene (VHHQ total score) was followed by less voice symptoms, which represents lower scores in the VoiSS total score and, in emotional domain, and it was only perceived voice handicap (VHI-10 total score) in the NCG.

Conclusion: There was no difference in knowledge of vocal health and hygiene among drama students with and without vocal complaints. However, drama students with vocal complaints presented more voice symptoms and reported greater perception of voice handicap, which was negatively correlated with knowledge of vocal health and hygiene.

Keywords

Art; Speech, Language and Hearing Sciences; Protocols; Health Promotion; Voice

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Submetido em:
19/12/2017

Aceito em:
19/04/2019

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