CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/journal/codas/article/doi/10.1590/2317-1782/20182018120
CoDAS
Artigo Original

Vocal fatigue in dysphonic teachers who seek treatment

Fadiga vocal em professores disfônicos que procuram atendimento fonoaudiológico

Mirna Abou-Rafée; Fabiana Zambon; Flávia Badaró; Mara Behlau1.

Downloads: 24
Views: 3464

Abstract

Purpose: to verify the self-perception of vocal fatigue of dysphonic teachers in school year activity who sought speech-language pathology assistance. Methods: Sixty teachers with voice complaints participated in the study, 30 of whom sought treatment in the Programa de Saúde Vocal do Sindicato dos Professores de São Paulo (SinproSP), and 30 volunteers’ teachers who did not seek treatment (G2). All the participants answered a personal identification protocol and work characterization, vocal self-assessment, vocal signs and symptoms checklist, Vocal Fatigue Index protocol (VFI). In addition, a number counting from 1 to 10 and sustained vowel “e” were registered for the definition of the mean vocal deviation using perceptual-auditory judgment. Results: Teachers who sought treatment (G1) obtained worst scores in the VFI, more numbers of signs and symptoms, and worst self-evaluation of the voice when compared with those who did not seek treatment (G2). In addition, teachers in both groups had light to moderate vocal deviation. Conclusion: Dysphonic teachers who sought vocal treatment presented greater sensation of vocal fatigue, especially in the factors of tiredness of voice and voice avoidance and related to physical discomfort associated with voicing of the VFI. In addition, they reported greater number of symptoms and worse vocal self-assessment in relation to those who did not seek treatment, although both groups present deviated voices.

Keywords

Voice; Fatigue; Dysphonia; Teachers; Questionnaires; Speech Therapy

Resumo

Objetivo: Verificar a autopercepção de fadiga vocal de professores disfônicos em atividade letiva que procuram atendimento fonoaudiológico. Método: Participaram desta pesquisa 60 professores com queixa vocal, dentre estes, 30 que buscaram tratamento no Programa de Saúde Vocal do Sindicato dos Professores de São Paulo – SinproSP (G1) e 30 professores que não buscaram atendimento (G2). Todos os participantes responderam a um questionário de identificação, a um de caracterização pessoal e do trabalho, a uma lista de sinais e sintomas vocais e ao Índice de Fadiga Vocal - IFV. Além disso, foram registradas contagem de números de 1 a 10 e vogal sustentada “é” para definição do grau de desvio vocal por meio da análise perceptivo-auditiva. Resultados: Os professores que procuraram o atendimento (G1) apresentaram piores escores nos protocolos IFV, maior número de sinais e sintomas, além de pior autoavaliação da voz quando comparados aos professores que não procuraram tratamento (G2). Além disso, os docentes dos dois grupos estudados apresentaram desvios de voz de leve a moderado. Conclusão: Professores disfônicos que procuram atendimento fonoaudiológico apresentam maior sensação de fadiga vocal, principalmente em relação aos domínios restrição vocal e desconforto físico do IFV. Além disso, apresentaram maior número de sintomas e pior autoavaliação vocal em relação àqueles que não procuraram o atendimento, apesar de ambos os grupos apresentarem vozes desviadas.

Referências

Solomon N. Vocal fatigue and its relation to vocal hyperfunction. Int J Speech-Language Pathol. 2008;10(4):254-66. http://dx.doi. org/10.1080/14417040701730990. PMid:20840041. 2. Welham N, Maclagan M. Vocal fatigue: current knowledge and future directions. J Voice. 2003;17(1):21-30. http://dx.doi.org/10.1016/S0892- 1997(03)00033-X. PMid:12705816. 3. Kostyk B, Putnam Rochet A. Laryngeal airway resistance in teachers with vocal fatigue: a preliminary study. J Voice. 1998;12(3):287-99. http://dx.doi. org/10.1016/S0892-1997(98)80019-2. PMid:9763179. 4. Vilkman E. Occupational safety and health aspects of voice and speech professions. Folia Phoniatr Logop. 2004;56(4):220-53. http://dx.doi. org/10.1159/000078344. PMid:15258436. 5. Gotaas C, Starr C. Vocal fatigue among teachers. Folia Phoniatr Logop. 1993;45(3):120-9. http://dx.doi.org/10.1159/000266237. PMid:8325579. 6. Kitch J, Oates J. The perceptual features of vocal fatigue as self-reported by a group of actors and singers. J Voice. 1994;8(3):207-14. http://dx.doi. org/10.1016/S0892-1997(05)80291-7. PMid:7987422. 7. Sivasankar M. Effects of vocal fatigue on voice parameters of Indian Teachers. Indian J Otolaryngol Head Neck Surg. 2002;54(3):245-7. PMid:23119905. 8. Laukkanen A, Ilomäki I, Leppänen K, Vilkman E. Acoustic measures and self-reports of vocal fatigue by female teachers. J Voice. 2008;22(3):283-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2006.10.001. PMid:17134877. 9. Nanjundeswaran C, Jacobson B, Gartner-Schmidt J, Verdolini Abbott K. Vocal Fatigue Index (VFI): development and validation. J Voice. 2015;29(4):433- 40. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.09.012. PMid:25795356. 10. Zambon F. Fadiga vocal em professores e sua relação com fadiga geral ao longo de um ano letivo [doutorado]. São Paulo (SP): Universidade Federal de São Paulo; 2015. 77 p. 11. Zambon F, Moreti F, Behlau M. Coping strategies in teachers with vocal complaint. J Voice. 2014;28(3):341-8. http://dx.doi.org/10.1016/j. jvoice.2013.11.008. PMid:24495425. 12. Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução no 466, de 12 de dezembro de 2012 [Internet]. Diário Oficial da União; Brasília; 12 dezembro 2012 [citado 2019 Abr 27]. Disponível em: http:// www.conselho. saude.gov.br/web_comissoes/conep/index.html 13. Roy N, Merrill R, Thibeault S, Gray S, Smith E. Voice disorders in teachers and the general population. J Speech Lang Hear Res. 2004;47(3):542-51. http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2004/042). PMid:15212567. 14. Koufman J, Blalock P. Vocal fatigue and dysphonia in the professional voice user. Laryngoscope. 1988;98(5):493-8. http://dx.doi.org/10.1288/00005537- 198805000-00003. PMid:3362010. 15. Rodrigues G, Zambon F, Mathieson L, Behlau M. Vocal tract discomfort in teachers: its relationship to self-reported voice disorders. J Voice. 2013;27(4):473-80. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2013.01.005. PMid:23528674. 16. Köhle J, Nemr K, Leite GCA, Santos AO, Lehn CN, Chedid HM. Ação de proteção de saúde vocal: perfil da população e correlação entre autoavaliação vocal, queixas e avaliação fonoaudiológica perceptivo-auditiva e acústica. Distúrb Comun. 2004;16(3):333-41. 17. Behlau M, Zambon F, Guerrieri A, Roy N. Epidemiology of voice disorders in teachers and Nonteachers in Brazil: prevalence and adverse effects. J Voice. 2012;26(5):665.e9-18. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.09.010. PMid:22516316. 18. Bermúdez de Alvear R, Barón F, Martínez-Arquero A. School Teachers’ vocal use, risk factors, and voice disorder prevalence: guidelines to detect teachers with current voice problems. Folia Phoniatr Logop. 2011;63(4):209- 15. http://dx.doi.org/10.1159/000316310. PMid:20938203. 19. Yiu E. Impact and prevention of voice problems in the teaching profession. J Voice. 2002;16(2):215-29. http://dx.doi.org/10.1016/S0892-1997(02)00091- 7. PMid:12150374. 20. Eustace C, Stemple J, Lee L. Objective measures of voice production in patients complaining of laryngeal fatigue. J Voice. 1996;10(2):146-54. http://dx.doi.org/10.1016/S0892-1997(96)80041-5. PMid:8734389. 21. Stemple J, Stanley J, Lee L. Objective measures of voice production in normal subjects following prolonged voice use. J Voice. 1995;9(2):127-33. http://dx.doi.org/10.1016/S0892-1997(05)80245-0. PMid:7620534. 22. Nanjundeswaran C, van Mersbergen M, Morgan K. Restructuring the vocal fatigue index using mokken scaling: insights into the complex nature of vocal fatigue. J Voice. 2017;33(1):110-14. http://dx.doi.org/10.1016/j. jvoice.2017.09.008. PMid:29122416.


Submetido em:
02/07/2018

Aceito em:
23/10/2018

5d14d8270e88258b455a3d52 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections