CoDAS
http://www.codas.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232021308en
CoDAS
Comunicação Breve

Telemonitoring of children with risk indicators for Autism Spectrum Disorder: preliminary findings

Telemonitoramento de crianças com indicadores de risco para Transtorno do Espectro do Autismo: resultados preliminares

Alessandra Pinheiro da Silva; Ana Manhani Cáceres-Assenço

Downloads: 2
Views: 122

Abstract

Purpose

monitor the development of pragmatic skills in children with clinical risk indicators for autism spectrum disorder (ASD) before and after the application of an integrated parental guidance protocol.

Methods

Seven families who had children with clinical risk indicators for autism spectrum disorder and were in the diagnostic process participated in this study. The study was divided into three moments: (1) structured interview with parents and assessment of children's pragmatic skills, (2) virtual sessions with guidance to parents related to the characteristics of the condition and skills that can be developed to favor their development, and (3) reassessment of children's pragmatic skills. Statistical analysis considered occupation of communicative space, use of functions and communicative means at ground zero and post-monitoring.

Results

There was no significant difference between the two evaluation moments, but a greater number was observed in the use of communicative acts and more interactive communicative functions as an outcome.

Conclusion

The monitoring of children’s pragmatic skills suggests that they present discrete evolution, especially the more interactive ones, after the application of the integrated parental guidance protocol.

Keywords

Child Development; Language Development; Autistic Spectrum Disorder; Telemonitoring; Family

Resumo

Objetivo

monitorar o desenvolvimento de habilidades pragmáticas em crianças com indicadores clínicos de risco para Transtorno do Espectro do Autismo antes e após a aplicação de um protocolo interdisciplinar de orientação parental.

Método

Participaram deste estudo sete famílias que possuíam filhos com indicadores clínicos de risco para o Transtorno do Espectro do Autismo e estavam em processo diagnóstico. O estudo foi dividido em três momentos: (1) entrevista estruturada com os pais e avaliação das habilidades pragmáticas das crianças, (2) sessões virtuais de orientação aos pais relacionadas às características do Transtorno do Espectro do Autismo e habilidades que podem ser desenvolvidas para favorecer seu desenvolvimento, e (3) reavaliação das habilidades pragmáticas. A análise estatística considerou ocupação do espaço comunicativo, uso de funções e meio comunicativo no marco zero e no pós-monitoramento.

Resultados

Não houve diferença significativa entre os dois momentos de avaliação, mas foi observado maior número no uso de atos comunicativos e funções comunicativas mais interativas como desfecho.

Conclusão

Desta forma o monitoramento das habilidades pragmáticas sugere que estas apresentem discreta evolução, principalmente as mais interativas, após a aplicação do protocolo integrado de orientação.

Palavras-chave

Desenvolvimento Infantil; Desenvolvimento da Linguagem; Transtorno do Espectro Autista; Telemonitoramento; Família

Referências

  1. Balestro JI, Fernandes FDM. Percepção de cuidadores de crianças com Transtorno do Espectro do Autismo quanto ao perfil comunicativo de seus filhos após um programa de orientação fonoaudiológica. CoDAS. 2019;31(1):e20170222. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182018222 PMid:30843922.
  2. Moretto G, Ishihara M, Ribeiro M, Caetano SC, Perissinoto J, Tamanaha AC. Interference of the communicative profile of children with autism spectrum disorders upon their mother’s quality of life. CoDAS. 2020;32(6):e20190170. PMid:33331540.
  3. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis. 2014;11:96.
  4. Borges VM, Azevedo Moreira LM. Transtorno do espectro autista: descobertas, perspectivas e Autism Plus. Rev Ciênc Méd Biol. 2018;17(2):230. http://dx.doi.org/10.9771/cmbio.v17i2.21828
  5. Wong KHY, Lee KYS, Tsze SCY, Yu WS, Ng IHY, Tong MCF, et al. Comparing early pragmatics in typically developing children and children with neurodevelopmental disorders. J Autism Dev Disord. 2021;52(9):3825-39. PMid:34480668.
  6. White LC, Law JK, Daniels AM, Toroney J, Vernoia B, Xiao S, et al. Brief report: impact of COVID-19 on individuals with ASD and their caregivers: a perspective from the SPARK cohort. J Autism Dev Disord. 2021;51(10):3766-73. http://dx.doi.org/10.1007/s10803-020-04816-6 PMid:33387233.
  7. Balachandar V, Mahalaxmi I, Subramaniam M, Kaavya J, Senthil N, Laldinmawii G, et al. Follow-up studies in COVID-19 recovered patients - is it mandatory? Sci Total Environ. 2020;729:139021. http://dx.doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.139021 PMid:32360909.
  8. Pacia C, Holloway J, Gunning C, Lee H. A Systematic review of family-mediated social communication interventions for young children with autism. Rev J Autism Dev Disord. 2021;9(2):208-34. PMid:33821200.
  9. ABEP: Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Critério Brasil 2019 [Internet]. São Paulo: ABEP; 2019 [citado 2021 nov 29]. Disponível em: https://www.abep.org/criterio-brasil
  10. Fernandes FDM. Pragmática. In: Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner HF, editors. ABFW: teste de linguagem infantil nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática. São Paulo: Ed. Pro-Fono; 2000. p. 77-89.
  11. Diaz J, Cosbey J. A systematic review of caregiver-implemented mealtime interventions for children with autism spectrum disorder. OTJR (Thorofare, NJ). 2018;38(3):196-207. http://dx.doi.org/10.1177/1539449218765459
  12. Parsons D, Cordier R, Vaz S, Lee HC. Parent-mediated intervention training delivered remotely for children with autism spectrum disorder living outside of urban areas: systematic review. J Med Internet Res. 2017;19(8):e198. http://dx.doi.org/10.2196/jmir.6651 PMid:28807892.
  13. Ellison KS, Guidry J, Picou P, Adenuga P, Davis TE 3rd. Telehealth and autism prior to and in the age of COVID-19: a systematic and critical review of the last decade. Clin Child Fam Psychol Rev. 2021;24(3):599-630. http://dx.doi.org/10.1007/s10567-021-00358-0
  14. Diggle T, Mcconachie H, Randle VR. Parent-mediated early intervention for young children with autism spectrum disorder. Cochrane Database Syst Rev. 2003;(1):CD003496. http://dx.doi.org/10.1002/14651858.CD003496.pub2 PMid:12535477.
  15. Miilher LP, Fernandes FDM. Habilidades pragmáticas, vocabulares e gramaticais em crianças com transtornos do espectro autístico. Pro Fono. 2009;21(4):309-14. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872009000400008 PMid:20098949.
     
65a854c2a9539548fa04c552 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections